مطالب آموزشی بدنسازی, مطالب آموزشی باشگاه بدنسازی

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی(📥نمونه طرح+مشاوره رایگان)

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

آشنایی با طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی نیاز هر سرمایه‌گذار و کارشناسی است که به فکر راه‌اندازی آن هستند. سرمایه‌گذاری در این بخش از پرسودترین کارها به حساب می‌آید. برای نوشتن این طرح نیاز شما نکات گفته‌شده در این طرح را فقط رعایت کنید.

 

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی چیست؟

افراد به دلیل مشغله‌های کاری، عدم وجود باشگاه های مناسب و یا دوری از باشگاه‌‌ها با خرید دستگاه بدنسازی خانگی در منزل ورزش می‌کنند. با این حال بعضی از افراد برای دوری از روزمرگی‌های زندگی روزانه نیاز به باشگاه دارند.

 

در بعضی از مناطق با کمبود باشگاه‌های بدنسازی مواجه هستیم که بهترین راه‌حل آن، راه‌اندازی باشگاه بدنسازی جدید است، اما قبل از راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری بر روی آن، باید با طرح توجیهی راه‌ اندازی باشگاه بدنسازی آشنا شوید.

 

قبل از پرداختن به مفهوم طرح توجیهی راه‌اندازی باشگاه‌ها، ابتدا بهتر است با معنای طرح توجیهی و علت تدوین آن آشنا شویم. «Feasibility Study» یا همان طرح توجیهی به معنای طرح امکان‌سنجی و شرح دادن است.

 

در حقیقت به مجموعه‌ای از مطالعات و محاسبات گفته می‌شود که برای راه‌اندازی یک ایده صورت می‌گیرد. در این مرحله بیان ایده و عملی بودن آن بررسی و مشخص می شود.

 

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی طرحی برای احداث باشگاه، خرید دستگاه بدنسازی و بررسی هزینه‌های آن است. مهم‌ترین هدف عملی کردن این طرح، راه‌اندازی باشگاه بدنسازی، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به ورزش است.

 

 

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی را چگونه بنویسیم؟

طرح توجیهی باشگاه بدنسازی را چگونه بنویسیم؟

 

نوشتن طرح توجیهی به عنوان راهنما در تمام طول عمر  کسب‌و‌کار  و با هدف به کارگیری آن نوشته می‌شود. می‌توان این‌گونه گفت که در راه‌اندازی باشگاه بدنسازی، این طرح توجیهی، الگوی کاری شما به حساب می‌آید.

 

یکی دیگر از مزایای نوشتن این طرح، نوشتن تمامی جزئیات کسب‌و‌کار است که با گذشتن زمان، علاوه بر افزایش ارزش آن، به گرفتن وام از بانک نیز کمک می‌کند.

 

در  زمان نوشتن طرح توجیهی باشگاه بدنسازی باید به استفاده از  واژگانی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا، چگونه و چقدر دقت داشته باشید و پاسخ درستی برای آن‌ها در حد یک پاراگراف بنویسید. در نوشتن طرح توجیهی، موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید:

 

تشریح کننده دیدگاه های مدیریتی

اولین بخش طرح توجیهی، نوشتن خلاصه‌ای از طرح مدیریتی‌تان است. شما در این طرح ابتدا باید به معرفی استراتژی باشگاه بدنسازی خود بپردازید.  برای نوشتن آن هیچ محدودیتی ندارید و تنها نکته مهم ارائه مطالب اصلی به همراه ارقام محاسبه‌شده است.

 

توضیح کوتاهی از چگونگی آغاز به کار باشگاه ورزشی

شما در این بند از طرح توجیهی به عنوان سرمایه‌گذار یا کارآفرین باید به صورت خلاصه اساس شکل‌گیری و نحوه رسیدن ایده راه‌اندازی باشگاه را شرح دهید، هم‌چنین برای کسب رضایت مدیران مربوطه دغدغه‌های شما باید با چالش‌های آن‌ها در یک‌ سمت‌و‌سو قرار گیرد.

 

اهداف شما در راه اندازی باشگاه بدنسازی

برای نوشتن اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت خود نیاز است که آن‌‌ها را در حد یک یا دو پاراگراف توضیح دهید. در این پاراگراف‌ها شما باید به مدت زمانی که برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی کرده‌اید، اشاره کنید. از سویی دیگر با شناخت بازار باید به این سوال پاسخ دهید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چرا؟

 

بخش مدیریت باشگاه

در طرح توجیهی راه‌اندازی باشگاه بدنسازی نیاز است که سوابق و اطلاعات شخصی مدیر و اعضای اصلی نوشته شود. این کار علاوه بر بیان تجربیات عملی آن‌ها، خیال سرمایه‌گذاران را از راه‌اندازی این پروژه نیز راحت می‌کند.

 

خدمات قابل ارائه

کارفرما در این بخش باید به معرفی تفاوت‌ها و مزایای خدماتی طرح توجیهی خود نسبت به رقبا بپردازد. او باید قابل اجرا بودن خدمات باشگاهی خود را بررسی و علل برتری آن‌‌ها را نسب به دیگر باشگاه‌ها از نظر کمی و کیفی بیان کند.

 

کشش بازار خدمات باشگاهی شما

شما برای آن‌که نظر افراد مختلف را در راستای حمایت، همکاری، سرمایه‌گذاری و یا خرید خدمات و محصولات باشگاهی‌تان جذب کنید، نیازمند تحقیقات گسترده هستید. برای ارزیابی بازار  می‌توانید علاوه بر اینترنت  از قابلیت پیاده‌سازی فیزیکی نیز بهره بگیرید.

 

استراتژی بازاریابی

شما به عنوان کارآفرین یا سرمایه‌گذار باید بخش استراتژی بازاریابی را بنویسید. در این بخش شما باید نحوه شروع راه‌اندازی باشگاه، چگونگی استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مانند تبلیغات کاغذی، اینترنتی یا تلویزیونی را توضیح دهید.

 

 از سویی دیگر شما علاوه بر تبلیغات باید هزینه‌های تبلیغاتی و بازاریابی را در طرح توجیهی باشگاه بدنسازی نیز محاسبه و بنویسید.

 

دورنمای اقتصادی طرح توجیهی

این بخش شامل اعداد و ارقامی از پیش‌بینی‌های شما نسبت به سه الی پنج سال آینده راه اندازی باشگاه بدنسازی است. بهترین راه آن است که میزان درآمدها و هزینه‌های مربوط به هر سال را به درستی پیش‌بینی کر ده و بنویسید.

 

گام بعدی در نوشتن طرح توجیهی راه اندازی باشگاه بدنسازی، محاسبه هزینه‌‌‌های اولیه‌ در شروع پروژه است. از سویی دیگر کارفرما یا سرمایه‌گذار باید این بخش حساس را به درستی تکمیل تا موفقیت پروژه را در چند سال آینده تضمین کند.

 

بخش های مالی طرح توجیهی راه اندازی باشگاه بدنسازی

بخش های مالی طرح توجیهی راه اندازی باشگاه بدنسازی

 

طرح توجیهی راه‌اندازی باشگاه بدنسازی با کمک کارشناسان خبره ورزشی و مالی نوشته و در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این حوزه قرار می‌گیرد. از سرفصل‌های مهم مالی این فایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

محاسبه سرمایه ثابت مورد نیاز طرح

  • برآورد هزینه‌های قبل از بهره‌برداری
  • سرمایه لازم جهت خرید یا اجاره باشگاه بدنسازی
  • جمع‌بندی تعیین میزان سرمایه ثابت برای اجرای طرح
  • سرمایه مورد نیاز برای تامین وسایل اداری و پشتیبانی
  • سرمایه لازم برای نصب و راه‌اندازی کامل تجهیزات باشگاه بدنسازی

 

برآورد هزینه های عملیاتی سالیانه مورد نیاز طرح راه‌اندازی باشگاه بدنسازی

  • تخمین هزینه‌های حقوق و مزایای سالانه کارکنان باشگاه
  • برآورد هزینه‌های سالانه انرژی، ارتباطات، استهلاک، تعمیرات، اداری و پشتیبانی

 

محاسبه سرمایه در گردش مورد نیاز طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

  • تخمین هزینه‌های خرید سالیانه مواد اولیه مورد نیاز باشگاه
  • تعیین میزان سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

 

محاسبه سرمایه کل مورد نیاز برای اجرای طرح

 

برآورد متوسط ارزش سود خالص در طول یک سال کاری

  • تخمین مدت زمان برگشت سرمایه
  • برآورد محاسبه سود ناخالص به‌دست آمده
  • محاسبه سود به‌ دست آمده قبل از پرداخت مالیات
  • محاسبه سود خالص از طرح توجیهی باشگاه بدنسازی
  • تخمین متوسط میزان برگشت سرمایه نسبت به سود خالص آن

 

تخمین نقطه سر‌به‌سری-برآورد متوسط هزینه‌های ثابت سالانه

  • محاسبه متوسط هزینه‌های متغیر سالانه
  • محاسبه نقطه سر‌به‌سری خدمات ارائه شده در باشگاه بدنسازی
  • تجزیه و تحلیل شاخص‌های مالی طرح توجیهی راه اندازی باشگاه بدنسازی

 

محاسبه شاخص‌های تصمیم‌گیری و تحلیل اقتصای

  • تخمین نرخ بازگشت سرمایه
  • محاسبه ارزش فعلی خالص طرح
  • برآورد ارزش فعلی هزینه‌های طرح توجیهی
  • تخمین ارزش فعلی درآمدهای طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

 

راه اندازی باشگاه بدنسازی با کمک طرح توجیهی

در بندهای بالاتر به خوبی معنا و هدف طرح توجیهی را توضیح دادیم اما در این بند به صورت کامل به چگونگی راه‌اندازی باشگاه بدنسازی با کمک این طرح خواهیم پرداخت.

 

اولین نکته قابل توجه آن است که طرح توجیهی، گزارش کاملی از جنبه‌های مختلف بازار بدنسازی، بررسی قیمت دستگاه بدنسازی باشگاهی، مسائل مالی، اقتصادی و فنی است، بنابراین باید در تهیه آن دقت لازم را به کار بگیرید. دربندهای بعدی به صورت مفصل گام‌‌های بعدی را توضیح خواهیم داد.

 

راه اندازی باشگاه بدنسازی

راه اندازی باشگاه بدنسازی

 

اخذ مجوزهای لازم و ارائه آن‌ها به همراه طرح توجیهی و سند زمین به اداره تربیت بدنی منطقه از ابتدایی‌ترین کارهای احداث باشگاه بدنسازی به حساب می‌آید. گام بعدی در نظر گرفتن یک فضای بزرگ برای تمامی تجهیزات باشگاه بدنسازی است.

 

دسترسی عالی باشگاه به خیابان‌های اصلی، قرار نگرفتن در محدوده ترافیک و وجود پارکینگ از مهم‌ترین مزیت‌های یک باشگاه محسوب می‌شود که کارشناسان در تنظیم طرح توجیهی باشگاه بدنسازی بسیار به آن دقت می‌کنند.

 

از دیگر موارد مهم در راه‌اندازی باشگاه‌های بدنسازی سقف بلند، تهویه مناسب و مطبوع است که از جریان انتقال بیماری دربین ورزشکاران جلوگیری می‌کند. گاهی افراد با تغییر کاربری و بازسازی فضای از قبل ساخته‌شده، نیاز به طرح توجیهی نداشته و تنها با ارائه یک مجوز ، باشگاه را راه‌اندازی می‌کنند.

 

 از دیگر نکات مهمی که در راه‌اندازی باشگاه بدنسازی می‌توان به آن توجه داشت، تعیین میزان شهریه برای افراد است؛ چرا که محل باشگاه و امکانات آن تعیین کننده میزان شهریه است. این حق عضویت باید به گونه‌ای باشدکه تمامی افراد توان پرداخت آن را داشته باشند. در نتیجه با توجه به امکانات موجود در باشگاه، مکان آن را نیز مشخص کنید.

 

مطلب آخر آن‌که، قبل از نوشتن طرح توجیهی باشگاه بدنسازی و پیدا کردن مکان مناسب، رقبای خود را در آن منطقه حتما بررسی کنید. با وجود باشگاه و سالن‌‌های ورزشی مشابه، کار شما برای برندینگ و جذب مشتری سخت می‌شود. در این صورت دو راه برای شما باقی می‌ماند؛ ارائه خدمات بهتر با قیمت پایین‌تر یا انتخاب مکانی بکر.

 

هزینه راه اندازی باشگاه

کارشناسان بعد از بررسی رقبا و انتخاب مکان باشگاه، در طرح توجیهی باشگاه بدنسازی به بررسی هزینه‌ها می‌پردازند. با این حال آن‌ها همواره این نکته را در نظر دارند که باید بودجه ثابتی برای راه‌اندازی باشگاه در نظر گرفت؛ چرا که قیمت زمین در هر نقطه از شهر با یکدیگر تفاوت دارد.

 

یکی دیگر از دلایل مهمی که آن‌ها نمی‌توانند هزینه ثابتی برای این کار در نظر بگیرند، وابسته بودن هزینه‌های ساخت است. فاکتورهای مختلفی مانند ابعاد باشگاه و خرید دستگاه‌های بدنسازی بر این هزینه‌های ثابت تاثیر دارد. برای یک باشگاه بدنسازی به مساحتی در حدود 500 متر نیاز است که قیمت خرید یا اجاره زمین آن متناسب با منطقه متفاوت است.

 

برای 500 متر باشگاه با ظرفیت 30 نفر هم‌زمان، تجهیزات مختلفی مانند دستگاه‌های چندکاره، تردمیل، دمبل و هالتر نیاز است که هر یک قیمت‌‌های مختلفی دارند، می‌توان این‌گونه گفت بیشتر هزینه راه‌اندازی باشگاه صرف خرید انواع تجهیزات بدنسازی می شود.

 

به عنوان مثال در باب هزینه‌های راه‌اندازی باشگاه بدنسازی در طرح توجیهی، می‌توان به تامین سازه‌های لازم در کاهش سرو‌صدا و آلودگی صوتی در فضای باشگاه اشاره داشت.

 

در نتیجه هزینه‌های پارکت کردن کف باشگاه، استفاده از عایق صوتی در دیوارهای باشگاه و در نظر گرفتن ارتفاع مناسب نیز در طرح توجیهی محاسبه می‌شود.

 

در پایان با اختصاصی کردن باشگاه‌ها و  ارائه خدماتی مانند جکوزی، سونا، بوفه غذا، ارائه برنامه‌های غذایی، مربیان مجرب، حضور کادر پزشکی و ماساژهای ورزشی  نسبت به رقبای خود برتری پیدا کرده و درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

 

فضای باشگاه بدنسازی

از مهم‌ترین مسائلی که در طرح توجیهی به آن اشاره شده است، فضای باشگاه بدنسازی است که موارد مهمی را شامل می‌شود. این موارد عبارتند از:

 

  • پذیرش باشگاه
  • نورپردازی سالن
  • رختکن باشگاه
  • محل استراحت مربی‌ها
  • مکان قرار گیری تجهیزات
  • آینه کاری و دکور باشگاه

 

مجوزهای لازم در طرح توجیحی باشگاه بدنسازی

اولین قدم در راه‌اندازی باشگاه بدنسازی، کسب مجوزهای لازم از اداره تربیت بدنی منطقه است،  آن‌هاباید ابتدا مدارک زیر را جمع‌آوری و سپس در اختیار اماکن مربوطه شهر قرار دهند، این مدارک عبارتند از:

 

  1. تعیین نام باشگاه
  2. تکمیل فرم تاسیس باشگاه
  3. ارائه کروکی محل باشگاه
  4. آرم و مهر باشگاه
  5. کارت پایان خدمت
  6. گواهی عدم سوءپیشینه
  7. گواهی عدم اعتیاد
  8. تعهدنامه فدراسیون پزشکی
  9. ارائه مدرک مربی‌گری مربیان

 

لازم است بدانید که افراد حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی باشگاه‌های بدنسازی طبق قانون باید شرایط زیر را نیز داشته باشند:

 

  1. متدین و التزام عملی به یکی از ادیان رسمی کشور
  2. اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور
  3. عدم سوء سابقه در امور سیاسی، عقیدتی و اخلاقی
  4. توانایی مالی در تامین فضا و تجهیزات بدنسازی
  5. دارا بودن مالکیت اعیانی ملکی
  6. متاهل بودن موسس باشگاه
  7. داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  8. عدم داشتن شغل دولتی موسس باشگاه
  9. وجود دو مدیر مستقل در صورت وجود شیفت صبح و عصر
  10. تعیین ضوابط فنی و وسایل ورزشی برای فعالیت‌‌های بدنسازی
  11. ارائه مدارک گردآوری‌شده به اداره اماکن شهر برای بررسی‌های لازم

 

در پایان گفتن این نکته ضروری است که این بررسی تقریبا حدود 30 تا 45 روز زمان می‌برد و تنها داشتن مجوز برای راه‌اندازی کافی نیست. در گام بعدی وجود تجهیزات باشگاهی الزامی است که در بند بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

 

دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه بدنسازی در طرح توجیهی

چهارایستگاهی

 

تجهیزات بدنسازی و کیفیت آن برای ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تا جایی که آن‌ها قبل از توجه به مسیر دسترسی باشگاه، به تجهیزات آن توجه می‌کنند. با توجه به طرح توجیهی تدوین‌شده، یک باشگاه باید تمام تلاش خود را در تهیه دستگاه‌های بدنسازی انجام دهد؛ چرا که مهم‌ترین عامل در رشد و پیشرفت باشگاه محسوب می‌شود.


با توجه به طرح توجیهی باشگاه بدنسازی، مهم‌ترین نقطه قوت یک باشگاه، تجهیزات آن محسوب می‌شود، در نتیجه با به‌کارگیری به‌روزترین تجهیزات بدنسازی، باشگاه در همان سال‌های ابتدایی، علاوه برکسب درآمد، شاهد بازگشت سرمایه نیز خواهد بود.


پاسخ به این سوال که باشگاه چه تجهیزاتی را باید به خود اختصاص دهد؟ آن هم با چه میزان سرمایه‌؟ مهم‌ترین گام بعد از دریافت مجوز راه‌‌اندازی در طرح توجیهی باشگاه بدنسازی به حساب می‌آید.


ما برای پاسخ به این سوال، باشگا‌ه‌ها را به دو دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم، دسته اول باشگاه‌هایی که با متراژ و بودجه کم‌ راه‌اندازی شده‌اند و دسته دوم باشگاه‌هایی که سرمایه لازم را برای خرید دستگاه‌های بدنسازی دارند.


برای باشگاه‌های بدنسازی با متراژ بین 80 تا 200 متر و بودجه محدود،  می‌توان از این تجهیزات استفاده کرد:

 

  • صفحه هالتر
  • شنا سوئدی
  • سی‌سی اسکات
  • دمبل بدنسازی
  • مسگری دو طرفه
  • دستگاه بدنسازی قایقی
  • نیمکت تخت دو عددی
  • دستگاه بدنسازی فلای
  • دستگاه بدنسازی لت
  • دستگاه بدنسازی کراس‌آور
  • دستگاه بدنسازی جلو و پشت پا
  • وزنه و دمبل بدنسازی با توجه به میزان عضویت افراد
  • دیگر دستگاه‌های بدنسازی با توجه به رشته‌های موجود
  • تردمیل باشگاهی با توجه به مدل، قدرت موتور و بودجه باشگاه

 

از سویی دیگر، باشگاه‌های متراژ بالا علاوه بر دستگا‌ه‌های گفته شده در بالا، نیاز است که از تجهیزات زیر نیز استفاده کنند:

 

  • الپتیکال
  • دوچرخه
  • دمبل و هالتر
  • دستگاه سرشانه
  • دستگاه زیر بغل
  • انواع وسایل شکم
  • دستگاه سیم‌کش
  • دستگاه قفسه سینه
  • دستگاه پرس پا و هاگ پا
  • دستگاه جلو ران و پشت ران
  • دستگاه ساق پا نشسته و ایستاده
  • میز پرس سینه تخت، بالا سینه و زیر سینه
  • نیروی انسانی لازم طبق طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

 

بر اساس طرح توجیهی باشگاه‌های بدنسازی، برای رضایت ورزشکاران نیاز به نیروی انسانی است که در صورت شیفت زن و مرد، تعداد آن دو برابر می‌شود. این نیروها عبارتند از:

 

  • مدیر
  • مربی
  • ماساژور
  • مربی تغذیه
  • نیروی خدماتی
  • نیروی پذیرش و منشی
  • نیروی حسابدار برای بخش مالی


نمونه‌ ای از طرح توجیهی باشگاه بدنسازی

در سال‌های اخیر شاهد طرح‌های توجیهی بسیاری در بخش‌‌های مختلف هستیم، یکی از این بخش‌ها، ورزش و راه‌اندازی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام است که در ادامه شما را با یک نمونه از طرح‌های توجیهی باشگاه بدنسازی در سال‌ 96 آشنا می‌کنیم.

عنوان فعاليت: باشگاه بدنسازی
ظرفيت : 1000 نفر در سال
مجري طرح:
محل اجرا :
اشتغال طرح : 5 نفر
سرمايه ثابت طرح : 6840.80 میلیون ریال
سرمايه گذاري کل طرح : 7406.25 میلیون ریال
ميزان زمين طرح : 500 متر مربع
ميزان زمين بنا : 500 متر
ميزان تسهيلات مورد نياز : 5184.37 میلیون ریال
نوع تسهيلات : 
نقطه سربه سر: 58%
مدت برگشت سرمايه : 3سال
نرخ بازدهي سرمايه : 26%

سخن پایانی

در بندهای بالاتر به خوبی طرح توجیهی باشگاه بدنسازی را تعریف و چگونگی نوشتن بخش‌های مهم طرح توجیهی باشگاه بدنسازی را توضیح داده‌ایم. در نتیجه از شروع تا پایان نوشتن طرح توجیهی، همواره به سوالات زیر پاسخ دهید تا بتوانید موفقیت خود را در این پروژه تضمین کنید:


1. هزینه راه‌اندازی باشگاه چقدر است؟

2. مخاطبیان هدف ما چه کسانی هستند؟

3. از چه خدمات و محصولاتی کسب درآمد می‌‌کنید؟

 

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *