مطالب آموزشی بدنسازی

چطور سرعت عضله سازی بدن را افزایش دهیم؟

چطور سرعت عضله سازی بدن را افزایش دهیم؟

ما بیشتراز ۶۰۰ ماهیچه داریم، چیزی در حدود یک سوم یا حتی نصف وزن یک انسان رو ماهیچه تشکیل میده. ماهیچه‌ها و بافت هم بند با همدیگه شکل بدن ما رو به وجود میارن و کمک می‌کنند بایستیم و حرکت کنیم. شما چه به بدنسازی علاقه داشته باشید و چه نداشته باشید ماهیچه‌های شما نیاز به مراقبت دائم دارند و با توجه به فعالیت روزانه شما ممکن است لاغر شده و یا رشد کند.

 

مغز چطور به رشد عضله کمک می کند؟

مغز چطور به رشد عضله کمک می کند؟

فرض کنید جلوی یک در ایستاده‌اید و آماده‌اید تا در را باز کنید مغز و ماهیچه‌های شما کاملاً برای رسیدن به این هدف آماده‌اند اول مغز شما سیگنالی به بازوی شما می‌فرستد تا سلول‌های عصبی درون آن را تحریک کند وقتی سلول‌هایی عصبی پیام را می‌گیرند دست به کار می‌شوند و ماهیچه‌ها را وادار به انقباض و یا شل شدن می‌کنند این عمل به استخوان‌های بازوی شما فشار می‌آورد و منجر به حرکت مورد نظر می شود.

هرچه انجام یک کار سخت‌تر باشد سیگنالی که مغز می‌فرستد هم بزرگتر است و واحدهای عصبی بیشتری برای رسیدن شما به هدف مورد نظرتان بسیج می‌شود حالا اگر درب سنگین و از جنس آهن باشد چه؟ در چنین شرایطی ماهیچه‌های شما به تنهایی نمی‌توانند به اندازه کافی برای باز کردن در فشار وارد کنند برای همین مغز از ماهیچه‌های دیگر می‌خواهد که برای باز کردن در همکاری کنند شما پاهایتان را سر جایش محکم می‌کنید شکم و پشتتان را سفت می‌کنید و به اندازه کافی نیرو وارد می‌کنید تا با تکان شدید در باز شود.

 

 

 

ماهیچه‌ها چطور رشد می کنند؟

ماهیچه‌ها چطور رشد می کنند؟

سیستم عصبی بدن شما به منابع نیروی موجود در بدن شما نفوذ می‌کند، شما به ماهیچه های بدن خود نیرو وارد می کنید. در تمام این مدت درون الیاف ماهیچه‌های شما اتفاقات سلولی دیگری می‌افتد. در زمانی که شما به ماهیچه‌هایتان فشار زیادی وارد می کنید، آنها دچار صدماتی ریز و میکروسکوپی می‌شوند صدماتی که در این مورد به خصوص چیز بدی نیستند چرا که سلول‌های صدمه دیده مولکول‌های پروتئینی به نام سایتوکاین(به انگلیسی: Cytokine ) تولید می‌کنند.

این مولکول‌ها سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند تا جراحتی ایجاد شده را درمان کند، در همین زمان است که معجزه ماهیچه‌سازی به وقوع می‌پیوندد هرچه صدمات ایجاد شده در بافت‌ها بزرگتر باشد بدن شما نیاز بیشتری به درمان خود دارد و در نهایت و در نتیجه تکرار این دوره آسیب و درمان و با سنگین‌تر شدن تمرینات ورزشی و حرکتی ماهیچه‌ها بزرگتر و قوی‌تر می‌شود.

اگر بدن ما هر روز درگیر میزان ثابتی از تمرینات ورزشی و حرکتی باشد برای بزرگتر شدن و قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها فراهم نمی‌شود برای ساختن ماهیچه‌های جدید باید پروسه طی شود که به آن هایپرتروفی(به انگلیسی: Hypertrophy) (یا هیپرتروفی) می‌گویند، یعنی اینکه برای حجیم‌تر شدن ماهیچه‌ها همچنان ادامه داشته باشد لازم است، فشار وارد بر ماهیچه‌ها هر روز بیشتر و بیشتر شود.

از طرف دیگر اگر شما تمرینات ورزشی روزانه را دائماً ادامه ندهید، ماهیچه‌ها حجم خود را از دست داده و لاغر می‌شوند به چنین رویدادی آتروفی (به انگلیسی: Atrophy) یا تحلیل عضلانی می‌گویند، در مقابل هرچه فشار افزایش یابد شرایط برای بزرگتر شدن آن مهیاتر میشود علل خصوص وقتی کشش ماهیچه در جهت بلندتر شدن آن باشد، به این حالت کشیده شدن انقباض اکسنتریک(به انگلیسی: Eccentric contraction) می‌گویند. انقباض اکسنتریک شرایطی را فراهم می‌کند که ماهیچه بیشتر رشد کند.

 

 

نقش تغذیه و خواب در رشد عضلات 

نقش تغذیه و خواب در رشد عضلات 

به هر حال رشد ماهیچه‌ها تنها نتیجه فعالیت‌های بدنی نیست بدون تغذیه مناسب هورمون‌ها و استراحت بدن شما قادر به تامین الیاف ماهیچه‌ها نخواهد بود پروتئین موجود در غذا توده عضلانی بدن ما را می‌سازد. در واقع پروتئین‌ها آجرهای سازنده بافت جدید را تامین می‌کنند این آجرها همان آمینو اسیدها یا اسیدهای آمینه هستند. مصرف پروتئین کافی به همراه ترشحات طبیعی هورمون‌هایی همچون فاکتور شبه رشد انسولین و هورمون تستسترون به ترمیم بافت‌های بدن و رشد آنها کمک می‌کند خیاطی قالب از زمانی رخ می‌دهد که ما در حال استراحتیم مخصوصاً شب‌ها وقتی می‌خوابیم این اتفاق می‌افتد.

 

 

بهترین سن برای رشد عضلات بدن

بهترین سن برای رشد عضلات بدن

جنسیت و سن و سال روی مکانیزم این ترمیم‌ها تاثیرگذار است برای همین است که مردان جوان که ترشح تستسترون در آنها بیشتر است در ماهیچه‌سازی موفق‌ترند عوامل ژنتیکی هم در میزان توانایی رشد ماهیچه‌ها نقش موثری دارد بدن بعضی از افراد در هنگام آسیب‌های ماهیچه‌ای عکس‌العمل‌های ایمنی شدیدتری نشان می‌دهد بدن آنها بهتر می‌تواند ترمیم شده الیاف ماهیچه‌ای ساخته و آن را جایگزین الیاف ماهیچه‌ای آسیب دیده کند بدن شما به طریقی رفتار می‌کند که شما از او می‌خواهید.

 

برای رشد سریع عضلات بدن باید

برای رشد سریع عضلات باید وقتی ورزش را شروع کردید، سعی کنید:

  1. خوب غذا بخورید
  2. خوب استراحت کنید
  3. استمرار داشته باشید
  4. با دستگاه ورزشی تن آسا تمرین کنید

اینگونه است که می‌توانید ماهیچه‌هایتان را تا حد ممکن بزرگ و قوی کنید، ماهیچه‌ها و زندگی مثل هستند لازمه‌ی رشد در هر دوی آنها تحمل فشار و ممارست است.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *