مطالب آموزشی بدنسازی

دلایل خستگی بیش از حد حین تمرین و بعد از آن چیست؟

خستگی بیش از حد حین تمرین و بعد از آن

خستگی در حین تمرین

خستگی در حین تمرین و یا بعد آن میتواند ت اندازه ای طبیعی بوده و نشان دهنده این باشد که تمرین انجام شده، موثر بوده است. اما تحت شرایطی، این حالت، می تواند از فرم طبیعی خودش خارج شود و برای ورزشکار اذیت کننده شود. اما سوال اینجاست؛ چه عواملی باعث ایجاد این اتفاق می شوند؟

 

نقش ویتامین ها در خستگی

مهمترین عامل در این اتفاق، تغذیه فرد است. به عنوان مثال، اگر فرد هرگونه کمبود مواد مذی را داشته باشد، مانند کمبود آهن و یا ویتامین های گروه B که تشدید کننده این حالت هستند. و یا همچنین اگر ناهماهنگی ای در بین تغذیه پیش از تمرین و مدت زمان تمرین وجود داشته باشد، می تواند باعث ضعف و ناهمانگی در بدن فرد شود.

 

 ویتامین-بی

 

علت های دیگر این اتفاق مثل، استقامت عضلانی پایینی ورزشکار، ضعف عضلات و قدرت عضلانی پایین، که این ها باتوجه به نوع تمرین و شدت تمرین، میتوانند ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهند و خستگی اش را دو چنان کرده و از حالت عادی خارج کنند.

 

یا بعنوان مثال می توان کم آبی بدن را نام برد، مخصوصا اگر ورزشکار در شرایط جوی نامناسب، گرمای زیاد و یا رطوبت بالا تمرین کند؛ متعاقبا تعریق بدنی وی نیز بیشتر می شود و باعث تشدید کم آبی بدن می شود. این کم آبی خود باعث می شود خستگی افزایش پیدا کند و هرچه این کم آبی بیشتر باشد، خستگی نیز به مراتب بیشتر می شود.

 

شرایط زندگی ورزشکار

یکی دیگر از آیتم هایی که مرتبط با خستگی هست و بیشتر به شیوه زندگی ورزشکار وابسته است، بحث استراحت و ساعت خواب شبانه روزی ورزشکار است. متعاقبا کم خوابی و یا بازه خوابی نامناسب می تواند خستگی و ضعف سیستم بدنی را افزایش دهد.

اما یک اصطلاحی که معمولا در اغلب افرادی که گزارش می کنند این خستگی ها را گزارش می کنند، ثقل کند؛ سندروم بیش تمرینی هست.

 

سندروم بیش تمرینی

سندروم بیش تمرینی به حالتی گفته می شود که ورزشکار به دلیل عدم هماهنگی بین تغذیه و تمرین اش، اتفاقی که می افتد این است که ورزشکار با ذخایر کربوهیدرات پایین تمرین می کند و این ذخایر را تا جلسه بعدی ورزش تجدید نمی کند و به همین صورت به ترتیب ذخایر کربوهیدرات بدن، تخلیه می شود، تا جایی که ورزشکار با ذخایر بسیاراندک از کربوهیدرات ، که بعنوان سوخت اصلی در حین تمرین است، مواجه شده و به تمرین می رود. و در نتیجه این امر موجب روز حالتی در ورزشکار بنام حالت تمرین زدگی می شود.

 

کربوهیدرات

 

در افراد متفاوت این خستگی ها می تواند از عضوی به عضو دیگر و از شدتی به شدتی دیگر متغییر باشد. این عدم هماهنگی باعث می شود ورزشکار،این خستگی را بیش از حد نرمال خودش تجربه کند.

 

راه حل این مشکل مشخص است. چون اغلب این خستگی ها، اساس شان بحث تغذیه هست، با رعایت اصول تغذیه و با داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب و با رعایت اصول تغذیه ورزشی، این حالت برطرف می شود.

 

به هر حال، نکته ای که اهمیت دارد، این است که با ورزشکار مشاوره صورت بگیرد. یک مشاوره ده الی پانزده دقیقه ای می تواند با بررسی همه این عوامل، علت این اتفاق را متوجه شد، و بهترین راه حل را ارائه کرد. شما می توانید برای مشاوره با متخصصان تن آسا تماس بگیرید. تن آسا تولید کننده تجهیزات و لوازم بدنسازی،برای خرید دستگاه های بدنسازی باشگاهی و خانگی با ما تماس بگیرید.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *