مطالب آموزشی بدنسازی

مزایا پرس سینه دمبل روی زمین

پرس سینه دمبل روی زمین

در این مقاله قصد داریم راجب مزایای حرکت پرس سینه دمبل وقتی که روی زمین انجام می شود صحبت کنیم و همینطور در مورد آناتومی حرکت هم صحبت کنیم.

 

جلوگیری از آسیب مفصل شانه

اولین مزیت پرس سینه دمبل روی زمین این است، افرادی که آسیب توی مفصل شانه خود دارند، زمانی که حرکت پرس سینه دمبل را روی نیمکت انجام می دهند, ابتدای دامنه حرکت بازوشان از سطح بدنشان عقب تر می رود و استرس زیادی توی مفصل شانه ایجاد می شود.  برای اینکه این دامنه حرکت رو کم کنیم و بازومان تقریبا در سطح بدنمان قرار بگیره این حرکت رو روی زمین انجام میدهیم و استرس رو از روی مفصل بر می داریم.

 

افزایش رکورد پرس سینه دمبل

دومین مزیت پرس سینه دمبل روی زمین برای اشخاصی هست که میخوان رکورد پرس سینه خود را افزایش دهند و حرکت خود را با وزنه های سنگین تر انجام دهند این امکان برای ورزشکار بوجود میاد که با حرکت پرس سینه دمبل روی زمین وزنه های سنگین تری رو جا به جا کنند.

 

پرس سینه دمبل در منزل

سومین مزیت برای اشخاصی هست که امکان حضور در باشگاه بدنسازی و یا توان خرید دستگاه بدنسازی خانگی را ندارند که تمرین کنند می توانند با دو عدد دمبل که توی خونه دارند به راحتی میتوانند این حرکت رو توی خونه انجام بدهند.

 

برداشتن فشار از روی کمر

چهارمین مزیت حرکت پرس سینه دمبل روی زمین این است که وقتی که شما روی نیمکت این حرکت رو انجام می‌دهید پوزیشن شما توی ابتدای دامنه حرکت به شکلی است که: به علت اینکه نیمکت ارتفاع دارد انتهای کمر شما کمی قوس برمی‌دارد و فشار روی انتهای کمرتون است، اما زمانی که روی زمین انجام می‌دهید این فشار تا حد زیادی برداشته می شود.

 

آناتومی پرس سینه دمبل

در مورد آناتومی حرکت پرس سینه دمبل اگر بخواهیم صحبت کنیم پوزیشن ورزشکار در ابتدای دامنه حرکت به شکلی هست که استخوان بازو یک زاویه تقریبا 30 تا 60 درجه باید با بدن داشته باشد و در راستای بدن باشد حرکت که انجام می‌شود قسمت مثبت دامنه حرکت یعنی آرنج باز می‌شود و استخوان بازو هم به سمت جلو بدن تغییر مکان می‌دهد.

آناتومی پرس سینه

یک اتفاق هم در ناحیه استخوان کتف بوجود می‌آید، ابتدای دامنه حرکت دوتا کتف به هم نزدیک است اما وقتی که حرکت رو انجام می‌دهیم کتف ها از یکدیگر دور می‌شوند. این سه تا حالت رو باید بررسی کنیم ببینیم کدام عضلات باعث می‌شوند که هر کدام از این حالت ها رخ دهد.

 

اصلی ترین اتفاقی که پیش می آید توی این حرکت و هدف ما است,  توی استخوان بازو و مفصل شانه است که اصطلاحا به آن گفته می‌شود فلکشن افقی یا ابداکشن افقی به این معنی که وقتی دست ما , بازوی ما از حالت عادی به جلوی بدن ما حرکت می‌کند و تغییر مکان می‌دهد.

 

عضلاتی که باعث میشوند این اتفاق رخ دهد عضله سینه ای بزرگ هم سر ترقوه ای و هم سر جناغی, قسمت جلویی عضله دلتایی, سر کوتاه عضله دو سر بازویی و عضله ای که در زیر قرار دارد به اسم عضله غرابی بازویی. این چهار تا عضله وقتی که کوتاه می‌شوند استخوان بازوی مارو از حالت زاویه 90 درجه موازی با شانه به جلوی بدن ما می‌آورد و تغییر مکان میدهند و همانطور که گفتیم مفصل آرنج‌ما باز می‌شود اصطلاحا اکستنشن توی مفصل آرنج داریم.

آناتومی پرس سینه دمبل

عضله ای که این کار رو برای ما انجام می‌دهد عضله سه سر بازویی است یا همون عضله ای که ما به اسم پشت بازو اون رو می‌شناسیم. اما گفتیم که استخوان کتف ما هم توی ابتدای دامنه نزدیک به هم است و وقتی حرکت انجام می‌شود از همدیگه فاصله می‌گیرد و دور می‌شود.

 

دو عضله ای که این کار رو برای ما انجام می‌دهند , عضله سینه ای کوچک است که این عضله زیر عضله سینه ای بزرگ قرار دارد و عضله ای که به اسم دندانه ای قدامی می‌شناسیم. این دوتا عضله هم وقتی کوتاه می‌شوند کتف ها را از هم دور می‌کند، اما ما می‌خوایم ببینیم که هدف ما از اجرای حرکت پرس سینه دمبل روی زمین چیست، یعنی عضله هدف ما کدوم عضله است, عضله هدف ما همانطور که می‌دانید عضله ی سینه ای بزرگ هست اما چون توی ابتدای دامنه حرکت دست ما به سمت پشت بدن نمی‌رود کشیدگی کمتری داریم , قسمتی که به استخوان بازو وصله , و از آن طرف به این علت اینکه دست ما تقریبا تا 90 درجه بدن جلو می آید , قسمت داخلی عضله سینه هم خیلی درگیر نیست پس عضله هدف ما توی این حرکت قسمت عضله ی سینه ای بزرگ است.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *