مطالب آموزشی بدنسازی

قانون 7 از ۱۰ قانون عضله سازی (قدرت آمینو)

قانون 7 از ۱۰ قانون عضله سازی (قدرت آمینو)

سلام به همه بدنسازان عزیز مقاله امروز قانون 7 از ۱۰ قانون عضله سازی (قدرت آمینو) است که می‌خواهیم در این مقاله به شما آموزش دهیم. نام این قانون “قدرت آمینو” می‌باشد. در مورد ماهیچه سازی، آمینو اسیدهای مشخصی وجود دارند که به شما این شانس را می‌دهند به سمت اهداف خود با سرعت بیشتری پیش بروید. مقاله ما قصد داریم تعدادی از آمینو اسیدهای مورد علاقه من را بررسی کنیم، پس لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

(BCAAs) آمینو اسیدهای حیاتی یا شاخه دار

 

اولین آمینو اسیدی که می خواهم در مورد آن با شما صحبت کنم، آمینو اسید های حیاتی و زیرمجموعه‌ای از آنها به نام آمینو اسید های شاخه دار هستند.

 

کلمه حیاتی به معنی این است که بدن ما توانایی تولید آنها را ندارد و یا نمی تواند به میزان مورد نیاز ما آنها را تامین و یا تولید کند. امینو اسید های حیاطی یا شاخه دار ۳ مورد هستند:

 

 

  1. لوسین

  2. ایزولوسین

  3. والین

     

 

این آمینو اسید ها به دلیل ساختار مولکولی شان قابل شناسایی هستند، بنابراین این سه مورد آمینو اسیدهای حیاتی هستند و نقش بسیار ویژه‌ای در ماهیچه ایفا می‌کنند. در حقیقت در جای دیگری از بدن استفاده نمی شوند، بنابراین زمانی که آمینو اسید های شاخه دار مصرف می کنید به صورت مستقیم توسط ماهیچه ها جذب می شوند.

 

لوسین سیگنال آغاز فرایند سنتز پروتئین ماهیچه ای را ارسال می کند. در حقیقت این فرآیند را از طریق ارسال سیگنال از مسیری به نام اِم تور آغاز می‌کند. چنین موضوعی باعث جذابیت زیاد آن می شود، بنابراین می‌دانیم بخشی از پاسخ آنابولیک در حقیقت به لوسین و آمینو اسید های حیاتی بستگی دارد، اما بیشتر از همه بر روی لوسین تمرکز دارد.

 

اسید های شاخه دار در طول روز از اهمیت بسیاری دارند و از طریق پروتئین تامین می شوند. همچنین می‌توانید از آن‌ها به صورت مکمل نیز استفاده کنید، به خصوص زمان هایی که مصرف پروتئین شما زیاد نیست. بنابراین کمی پروتئین به همراه آمینو اسید های شاخه دار یا حیاتی ممکن است که قرار گرفتن بدن شما در شرایط آنابولیک و افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ای کمک کند.

 

علی رغم اینکه ممکن است میزان پروتئین مصرفی شما در آن زمان از میزان مورد نیاز بدنتان کمتر باشد، آمینو اسید های شاخه دار کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند. کارهای دیگری که آنها انجام می دهند، این است که زمانی که از آمینو اسید های شاخه دار در طول روز استفاده می کنید، می تواند به ریکاوری سریع تر ماهیچه های شما کمک کند. بنابراین ممکن است به کاهش کوفتگی و از بین بردن نشانه های آسیب ماهیچه ای پس از تمرینات سخت کمک کند.

 

توصیه می‌کنم ۵ گرم آمینو های شاخه دار با نسبت 2 به 1 به 1 مصرف کنید. یعنی دو واحد لوسین، یک واحد پول و یک واحد والین.

 

چرا که به نظر می‌رسد این نسبت به درون ماهیچه نیز رعایت می شود و شما می توانید این میزان را قبل، در میان و در طول روز پس از انجام تمرین مصرف کنید.

 

 

کراتین

 

آمینوی دیگری که در حقیقت یک آمینو اسید نیست اما از آمینو اسید به دست می‌آید کراتین است. کراتین یک مولکول آمینو خاص است که درون ماهیچه و دیگر بخش های بدن یافت می شود، اما بیشتر در درون عضله اسکلتی یافت می شود. در فرایند بی هوازی تولید انرژی نفت دارد، بنابراین در حین انجام تمرینات، زمانی که نیاز به انرژی برای مدت کوتاه بسیار زیاد است، کراتین در قالب کراتین فسفات به بازیابی اِی تی پی کمک می کند و باعث می شود انقباض ماهیچه ای برای مدت بیشتری ادامه پیدا کند.

 

این کار به شما کمک می‌کند در یک ست یک یا دو تکرار بیشتر انجام دهید و به شما کمک می کند شدت تمرینات خود را نیز افزایش دهید و با گذشت زمان شما را قوی تر می کند.

 

میزان مصرف پیشنهادی کراتین برای افراد بین روزانه ۳ تا ۶ گرم است و حدود یک ماه و نیم تا دو ماه زمان می‌برد تا ماهیچه از کراتین اشباع شود و به خوبی از مزیت‌های این مکمل بدن شما بهره مند گردد.

 

 

بتا آلانین

 

آمینو اسید دیگری که سودمند است بتا آلانین نام دارد. بتا آلانین از یک نظر بسیار متفاوت است که برای ماهیچه سازی در بدن استفاده نمی شود، بلکه درون ماهیچه به ترتیب دیگری به نام کارنسین تبدیل می شود.

 

کارنسین یک نوع بافر مهم است. زمانی که ماهیچه در هنگام انجام تمرینات سخت تحت فشار است، اسیدهای مانند لاکتیک اسید تولید می کند. ما درون ماهیچه به این سیستم های بافری نیاز داریم تا پی اچ اسید را خنثی کند تا ماهیچه بتواند به مدت طولانی تری عمل کند و دیرتر خسته شود.

 

میزان مصرف پیشنهاد شده برای بتاآلانین روزانه 3.2 تا 6.4 گرم می‌باشد.

 

آنچه که بتا آلانین را جذب میکند تاثیرات تجربی حاصل از مصرف آن است. مصرف آن می‌تواند حالت سوزن‌سوزن شدگی در محیط ایجاد کند که دانشمندان به آن پاراستیزیا می گویند. بنابراین اگر تازه شروع به مصرف بتا آلانین کرده اید می توانید میزان مصرف توصیه شده را در طول روز تقسیم کنید تا در مجموع برابر با میزان پیشنهادی شود.

 

به گذشت زمان و عادت کردن بدن شما، حالت سوزن سوزن شدگی از بین خواهد رفت.

 

 

کارنتین

 

آخرین آمینو ای که پیشنهاد می دهم کارنتین است. دلیل علاقه من به کارنتین به اندازه روزانه ۲ گرم، این است که می تواند به روند ریکاوری بدن کمک کند.

 

از طریق آزمایش های مختلف، می دانیم که دو گرم کارنتین میتواند نشانه های آسیب دیدگی و کوفتگی ماهیچه را کاهش دهد. در نتیجه ماهیچه هایی که گرفتگی کمتری داشته باشند، تمرینات بعدی در طول هفته به شما این شانس را می‌دهند که سخت در تمرین کنید.

 

زمان پیشنهادی برای مصرف کارنتین بلافاصله پس از تمرین می باشد. همچنین شما می‌توانید میزان مصرف پیشنهادی را به دو بخش پس از تمرین و زمان دیگری در طول روز تقسیم کنید.

 

این میزان آمینو ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد، آنقدرها هم پیچیده نیست. روش مصرف می تواند به شما در استفاده کامل از میزان مصرف پیشنهادی آمینو اسید ها کمک کننده باشد.

 

این بود قانون هفتم؛ قدرت آمینو و اینکه چگونه از آمینو اسیدهای خاصی به نفع خودتان استفاده کنید تا بتوانید سریعتر به قدرت، حجم و سایز بهتری دست پیدا کنید.

 

لطفا نظرات خود را در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *