مطالب آموزشی بدنسازی

قانون ۹ از ۱۰ قانون عضله سازی (اهمیت آب در بدنسازی)

(اهمیت آب در بدنسازی)

سلام به همه ورزشکاران عزیز امروز قانون ۹ از ۱۰ قانون عضله سازی (اهمیت آب در بدنسازی) را برای شما آماده کرده ام.

 

اهمیت نوشیدن آب را فراموش می‌کنیم. حدود دو سوم بدن ما از آب تشکیل شده است، بنابراین می دانیم که اگر به اندازه کافی آب نخورده باشیم، کیفیت انجام تمرینات سخت به شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نوشیدن آب در طول روز بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

تمرین خود را در حالت شروع کنید و آب مورد نیاز بدن شما تامین شده باشد. ما افرادی را در باشگاه میبینیم که محفظه های آب بزرگی در دست دارند. آنها به خوبی آب مورد نیاز بدن خود را تامین می‌کنند. اما در مقابل افرادی که بلافاصله پس از بیدار شدن یک فنجان قهوه می نوشند، آنها در شرایطی از خواب بیدار می شوند که به احتمال زیاد قبل یا در حین خواب هم هیچ آبی مصرف نکرده اند و باز هم در هنگام صبح آب نمی نوشند.

 

ضمن اینکه این دست افراد تمرین خود را در شرایطی که بدن دچار کمبود آب شده است شروع کنند، بسیار زیاد است. در حقیقت طبق تحقیقی که چند سال پیش توسط موسسه ورزشی گتورد انجام شد، نشان داد که ۴۰ درصد افرادی که مشغول به انجام تمرینات ورزشی گروهی می شوند به طور نسبی با کمبود آب در بدن خود مواجه بودند.

 

کمبود آب در بدن

 

اهمیت نوشیدن آب را باید جدی بگیرید، زیرا بر اساس سالها تحقیقاتی که بر روی ورزشکاران استقامتی انجام شده است می دانیم زمانی که بدن با کمبود آب مواجه باشد عملکردش کاهش پیدا می‌کند.

 

اما یک سوال؛ این موضوع چه ارتباطی با افرادی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دهند دارد؟

 

به نظر می‌رسد این موضوع برای این دسته افراد نیز صدق کند؛ زمانی که افراد در بدن خود کمبود آب دارند با شدت کمتری تمرین خواهند کرد. انجام تمرینات برای آنها سخت تر به نظر می رسد و قدرت بدنی کمتری دارند. بنابراین نوشیدن آب می تواند بر روی کیفیت تمرینات شما تاثیر بگذارد. تاثیر گذاشتن بر روی کیفیت تمرینات می تواند بر حجم تمریناتی که انجام می دهید و نتیجه ای که به دست می آورید تاثیر بگذارد.

 

اما سوال بعدی این است که؛ چه میزان آب باید بنوشید؟

 

در مایعات و مواد غذایی وجود دارد. بنابراین میزان مصرف کلی توصیه شده بین ۲ تا ۳ لیتر می باشد.

 

سوال اینجاست که؛ زمانی که آب موجود در مواد غذایی را کنار می‌گذاریم این میزان چگونه مشخص می‌شود؟

 

این میزان می‌تواند بین یک لیتر تا یک لیتر و نیم مایعات در طول روز باشد. منظور از مایعات شیر، آب، انواع نوشیدنی ها و… است.

 

یک لیوان متوسط آب

 

من همیشه به افراد توصیه می‌کنم که بلافاصله پس از بیدار شدن ۸ تا ۱۲ اُنس (معادل با یک لیوان متوسط آب) مصرف کنند. سپس ۳ تا ۴ ساعت پس از آن همین میزان آب بنوشند. بنابراین در طول ساعتهای بیداری شما باید یک لیتر یک لیتر و نیم آب بنوشید. میزان تنها برای افرادی است که زیاد عرق نمی کنند، افرادی که زیاد عرق می کنند به مایعات بیشتری نیاز دارند.

 

آن‌ها به مایعات بیشتری در هنگام انجام تمرینات که در حال عرق کردن هستند و بلافاصله پس از آن نیاز دارند تا بتوانند ریکاوری شوند و کمبود آب بدنی به کمترین میزان خود برسد.

 

آن ها چگونه می توانند میزان عرق کردن بدن خود را متوجه شوند؟

 

آنها می توانند خود را قبل و پس از تمرین وزن کنند. اگر مایعات مصرف نمی کنند ممکن است مجبور شوند یکی دو مرتبه این کار را انجام دهند یا مایعاتی را که مصرف میکنند در میزان وزن نهایی خود در نظر بگیرند. اما بهترین روش این است که میزان تغییرات وزن بدن را در نظر گرفته و آن میزان را با مصرف مایعات جبران کنند.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *