مطالب آموزشی بدنسازی

کراس فیت چیست CrossFit ((تاریخچه + انواع تمرینات ))

کراس فیت چیست

اگر بخواهیم بگوییم کراس فیت چیست، باید در ابتدا یک تعریف جامع از کراس فیت را بیان کنیم. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کراس فیت بگوییم که همه ی موارد کراس فیت در آن گنجانده شده باشد؛ باید گفت، کراس فیت یک برنامه ورزشی درحال رشد است که بصورت کاملا متنوع ما در این تعریف کلی از چند کلید واژه استفاده می کنیم و این تعریف کلی، کل کراس فیت را پوشش می دهد. برای اینکه مفهوم این جمله و این تعریف را درک کنیم، نیازمند روزها و ماه ها و شاید سال ها زمان باشد.

 

بصورت کلی، اگر بخواهیم جزئی تر در این باره توضیح دهیم دوباره از خود تعریف استفاده میکنیم. گفته شد که کراس فیت، یک برنامه ورزشی است. برنامه ورزشی به این مفهوم که به عنوان یک اسپرت رژیم تعریف است؛ یعنی برنامه ورزشی ای که هم، عنوان یک رشته ورزشی را پوشش می دهد و هم کراس فیت به عنوان یک روش تمرین.

 

یک رشته ورزشی به این مفهوم که ورزشکاران وارد این رشته ورزشی می شوند و تمرینات مخصوص این رشته را انجام می دهند. به عنوان یک روش تمرین به این مفهوم که میتوانیم از این روش تمرینی در رشته های مختلف تمرینی استفاده بکنیم. پس کراس فیت، یک رشته ورزشی در حال رشد است.

 

 تاریخچه کراس فیت

همانطور که میدانید، کراس فیت در سال 1995 پایه گذاری شد و در سال 2000 به طور رسمی سازمان کراس فیت ثبت شد و از این تاریخ به بعد، رفته رفته به محبوبیت آن افزوده شد و در سال 2007 اولین دوره مسابقات کراس فیت برگزار شد و پس از آن بود که به شکل اعجاب انگیزی محبوبیت این رشته در میان مردم سراسر دنیا افزایش یافت و همه به کراس فیت و تمرینات آن روی آوردند. در چند سال اخیر، کراس فیت همیشه جزو چهار الی پنج ترند برتر فضاهای مجازی بوده و این نشان دهند محبوبیت این رشته در میان مردم است.

 

در کشور خودمان؛ ایران، در این دو سه سال اخیر، کراس فیت در ذهن مردم به شکل تجب آوری رخنه کرده و مردم به شکل عجیبی به این رشته روی آوردند.

پس کراس فیت برنامه ی ورزشی درحال رشدی است که بصورت کاملا متنوع و غیرقابل پیش بینی در این تعریف منظور از کاملا متنوع به چه معنا است؟

 

تمرینات کراس فیت

کراس فیت به این صورت شکل گرفت که بتواند همه تمرین ها و همه حرکات مختلف را پوشش دهد. همه حرکات مختلف در سه قالب جای میگیرند؛

 

  • تمرینات با وزنه ؛

 منظور همان تمرینات با وزنه هستند که با روند رشد ورزشکار،  بصورت تکامل یافته خود، یعنی وزنه برداری، میرسند. وزنه برداری شامل دو حرکت snatch (حرکات یک ضرب) و clean and jerk( حرکات دو ضرب)

 

  • تمرینات با وزن بدن؛

مانند تمرینات ژیمناستیک و تمرینات کلیستنیکس (Calisthenics). تنوع بالای تمرینات در این رشته ها باعث میشود که تنوع تمرین و حرکت در کراس فیت نیز بالاتر برود.

 

  • تمرینات متابولیک؛

تمریناتی که سطوح متابولیکی ورزشکاران را مورد پوشش قرار میدهد و آن ها را به چالش می کشد، تمرینات متابولیکی نام دارد. پس تعریف کراس فیت بدین صورت شد؛ برنامه ورزشی در حال رشدی که به صورت کاملا متنوع و غیر قابل پیش بینی از تمرینات عملکردی، در شدت بالا استفاده میکند.

 

منظور از غیر قابل پیش بینی در این تعریف چیست؟

منظور از غیر پیش بینی این است که ورزشکار، شخصا برنامه ورزشی روزانه خود را تنظیم نمیکند و یک برنامه غیر قابل پیش بینی است. ورزشکار از تمرین هایی که از آن ها می ترشد فرار نمی کند و باید همه تمرین ها را انجام دهد و با آن ها روبه رو شود و همین باعث می شود که ورزشکاربرای هر چالش بدنی غیر قابل منتظره ای، آماده شود. تنوع بالای تمارین نیز یکی از دلایل دیگر غیر قابل پیش بینی بودن کراس فیت می باشد.

 

تمرینات عملکری

همانطور که گفته شد، در کراس فیت تنوع تمرین ها بالاست. همزمان با پیشرفت ورزشکار، هرچه عملکرد ورزشکار بالاتر میرود، سعی میشود از حرکات و تمارینی استفاده شود که بصورت همزمان چند مفصل را درگیر میکنند، چند عضله را درگیر می کنند و سازگاری عصبی-عضلانی بالایی دارند.

برای مثال درمورد تمرینات عملکردی میتوان به این موارد اشاره کرد؛

 

  • به جای حرکت جلو پا ران که یک حرکت تک مفصله است، میتوان از حرکت اسکات استفاده کرد که همزمان چندین عضو و مفصل را درگیر تمرین میکند و در زمان تمرینی یکسان، فواید بیشتری نیز دارد.

 

  • یا به جای انجام حرکت نشر از جانب میتوان از حرکت پوش پرس استفاده کرد که چند مفصل و عضله را درگیر می کند.

 

  • در مثالی دیگر می توان گفت؛ به جای استفاده از حرکات بارفیکس یا حرکات دیپ، میتوان از حرکت ماسل آپ را جایگزین کرد که همزمان بارفیکس و دیپ ورزشکار را درگیر کرده و در بازه زمان تمرینی یکسان، ورزشکار پیشرفت بیشتری کسب خواهد کرد.

 

شدت بالا در کراس فیت

در تعریف کراس فیت تمرینات عملکردی در شدت بالا ذکر شده است. شدت بالا جزوی از ذات و فلسفه تمرینات کراس فیت می باشد. تمرینات کراس فیت بصورت کاملا ذاتی در شدت بالا باید اجرا شوند. گفتن این موضوع نباید باعث ترس از عنوان شدت در تعریف کراس فیت شود. منظور از شدت بالا در این تعریف، شدت بالای نسبی ورزشکار است.

 

یعنی شدت تمرین ها بر اساس سطوح آمادگی ورزشکار تعیین و تنظیم می شوند تا شدت انتخاب شده بتواند ورزشکار را به درستی به چالش بکشد و بالای ضربان قلب 85  باشد تا بتواند توان و فاکتور های بدنی  ورزشکار را درگیر کند. این شدت بالای نسبی در کراس فیت باعث شده تا به جز افراد توانمند و سالم، سالمندان،  کودکان،  بیماران مزمن و… نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 

و در آخر؛

تعریف کراس فیت به این صورت شد:

کراس فیت، برنامه ورزشی در حال رشدی است که به صورت کاملا متنوع و غیرقابل پیش بینی از تمرینات عملکردی در شدت بالا استفاده میکند.

 

در مجموع، هدف و نتیجه ای که کراس فیت به ما می دهد این است که، ظرفیت ورزشکار را در هر ده  مهارت بدنی عمومی به صورت متعادل بالا برده و هر سه مسیر انرژی ورزشکار را به صورت متعادل با هم درگیر می کند و باعث می شود که ظرفیت کار ورزشکار به صورت گسترده و با کیفیت بالا افزایش پیدا کند و ورزشکار را برای هر چالش غیر منتظره ی بدنی آماده میکند و بسیاری فواید دیگر که در این متن نمی گنجد.

 

شما برای ورود به این رشته و انجام تمرینات کراس فیت نیاز به تجهیزات و لوازم ورزشی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب دارید. شرکت تن آسا یک تولید کننده معتبر در زمینه تجهیزات و لوازم ورزشی است، شما می توانید تمام وسایل مورد نیاز خود را از ما خریداری کنید.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *