مطالب آموزشی بدنسازی

چرا بدن پس از تمرین های بدنسازی نیاز به گلوتامین دارد؟

چرا بدن پس از تمرین های بدنسازی نیاز به گلوتامین دارد؟

سلام به شما همراهان عزیز، در ابتدا بیایید تا در مورد یک آمینو اسید به نام گلوتامین صحبت کنیم.

 

گلوتامین یکی از آمینو اسید هایی است که در بدن به وفور یافت می شود. این آمینو اسید نه تنها برای عضلات اهمیت دارد بلکه برای سیستم ایمنی بدن نیز دارای اهمیت می باشد، به خصوص برای روده ها. مردم نمی دانند که روده ها نیز بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، اما حقیقت دارد!

 

گلوتامین به عنوان یک منبع انرژی به صورت مستقیم توسط سلول های روده مورد استفاده قرار می گیرد و سلول های سیستم ایمنی را هنگام انجام دادن تمرینات سخت فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌کنند.

 

اهمیت گلوتامین برای بدن

 

بنابراین اگر رودها میزان کافی گلوتامین در اختیار نداشته باشند، حدس بزنید نیاز خود را از کجا تامین می کنند؟ عضلات!

 

در این مبارزه روده ها پیروز می شوند، زیرا در این شرایط بدن شما اهمیتی برای رشد عضلانی قائل نمی شود و گلوتامین برای رشد عضلانی بسیار ضروری است. در شرایط سخت و بدن شما به رشد عضلانی اهمیت نمی دهد و از گلوتامین در سیستم ایمنی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.

 

این یعنی پس از تمرین عضلات با کمبود گلوتامین مواجه خواهند شد و فرایند ریکاوری مختل خواهد شد.

ریکاوری با گلوتامین

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف گلوتامین پس از تمرین باعث افزایش فرایند ریکاوری می‌شود. بنابراین به همین دلیل است که ٣ گرم گلوتامین در هر اسکوپ از مکمل پُست جیم قرار داده شده است تا مطمئن شویم بدن میزان کافی گلوتامین در اختیار دارد.

 

به شخصه، تمرینات من به شدت سخت هستند. بنابراین پس از آنها بدن من خسته خواهد شد و این یعنی به گلوتامین زیادی نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که مصرف ۳ گرم گلوتامین پس از تمرین اهمیت دارد.

 

بیایید در مورد میزان مصرف گلوتامین با یکدیگر صحبت کنیم؛ چرا سه گرم مصرف می کنم؟ به طور معمول توصیه می‌کنم ۳ تا ۵ گرم گلوتامین مصرف کنید. سوال اینجاست که چرا میزان کمتر را انتخاب کردم؟ آیا برای صرفه جویی در هزینه بود؟ نه!

 

گلوتامین تقریبا آماده ارزان است؛ بنابراین دلیل انتخاب 3 گرم از این ماده، این است که مصرف بیش از اندازه گلوتامین برای معده عوارض بدی به همراه دارد.

 

گلوتامین

 

اگر کسی به مصرف گلوتامین عادت نداشته باشد و شما به او مصرف ۵ گرم را توصیف کنید، به طور قطع تاثیر خوبی بر روی معده او نخواهد داشت. مدتی زمان باید بگذرد تا بدن شما به آن میزان گلوتامین عادت کند. اما همانطور که گفتم تنها به اندازه گلوتامین مصرف می کنم که مطمئن شوم بدن میزان کافی گلوتامین برای ریکاوری پس از تمرین در اختیار دارد.

 

بنابراین برای بیشتر افراد ۳ گرم برای تامین نیاز بدن بدون ایجاد مشکل برای معده کافی می باشد.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *