مطالب آموزشی باشگاه بدنسازی, مطالب آموزشی بدنسازی

کامل ترین نقد و بررسی لاغری با تکنولوژی EMS+محصولات

تکنولوژی EMS

همه چیز درباره تکنولوژی EMS

امروز بنا داریم تا درمورد تکنولوژی EMS صحبت کنیم که خیلی از ما، آن را با جلیقه های ورزشی EMS می شناسیم و این سیستم در اکثر ورزشگاه های و باشگاه های ورزشی روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شعار معروف این ورزش این است؛ یک جلسه تمرین 20 دقیقه ای با آن، معادل سه جلسه تمرین در باشگاه است.

 

در اینجا قصد داریم از چندین جهت EMS را مورد بررسی قرار دهیم؛ در ابتدا تاریخچه EMS و ریشه این سیستم از کجاست، دوم اینکه محصولات آن کی وارد بازار شد، سوم نحوه عملکرد EMS بر روی بدن، چهارم جلیقه معروف EMS چیست و پنجم نقد و بررسی بعضی از محصولات EMS که در حال حاضر در بازار هستند.

 

 

(Electrical Muscle Stimulation) EMS چیست؟

به معنی تحریک الکترونیکی عضلات یا همان تحریک عضلات توسط تکانه های الکترونیکی که موجب انقباض عضلات می شود، است.

 

سیستم EMS از کجا آمد و چه کسی آن را کشف کرد؟

اولین شواهدی که درمورد تحریک عضلات بوسیله ی جریان برق ارائه شد، توسط فردی به نام لوئیجی گالوانی در سال 1761 بود. در طی قرن 19 و 20 محققین به نظریه پرداختند و به این نتیجه رسیدند که الکریسیته باعث تحریک ماهیچه ها می شود و در بلند مدت روی عضلات تاثیر میگذارد.

 

در دهه 1960 دانشنمدان شوروری از سیستم EMS  روی یک سری از ورزشکاران استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که تحریک عضلات تا 40 درصد موجب بالا رفتن عملکرد ماهیچه ها می شود. پس از آن در دهه 1970 کنفرانسی در غرب تشکیل دادند تا نظراتی که درمورد EMS وجود دارد را بررسی کنند ولی بخاطر تناقضات زیادی که بود، به نتیجه ی خاصی نرسیدند.

 

تنها چیزی که فقط در آن به نتیجه رسیدند، بخش فیزیوتراپی بودکه می گفتند؛ تحریک الکتریکی عضلات موجب هماهنگی سلول های ماهیچه ای، رگ های خونی و عصبی می شود.

 

حال با همه این تفاسیر، این سیستم تمرینی، توسط یک سری محصولات که در جلوتر برایتان بازگو خواهیم کرد، در بازار جهانی ارائه داده شد. سپس سازمان غذای آمریکا (FTA) این محصول را در دو مدل ارائه داد. یک سری با نسخه OTC و یک سری دیگر بدون نسخه.

 

محصولاتی که با نسخه ارائه می شدند، حتما باید زیر نظر پزشک و مربی می بود که برای کار هایی مانند  ریکاوری عضلات، جلوگیری از آتروفی، رفع اسپاسم عضلات و یا برای ریکاوری بعد از عمل جراحی استفاده کنند که عملا میشد بعنوان یک ماساژور از آن استفاده کرد.

 

FTA بخاطر یک سری تناقضاتی که درمورد استفاده از الکتریسیته بود یک سر هشدار ها و دستورات را صادر کرد، مثلا در دوران بارداری یا یائسگی از این محصولات استفاده نشود. یا مثلا روی نقاط حساس بدن مثل سینوس ها، قلب، مغز و… استفاده نشود، چرا که موجب سوختگی و آسیب پوستی توسط الکتریسیته می شود.

 

لازم به ذکر است که در این زمان، دستگاه هایی که در آمریکا تاییدیه FTA را داشته باشند، بدون نیاز به نسخه به فروش می رسند و هر شرکتی که اداعاهایی در مورد سیستم EMS داشته باشد که ثبت نشده باشد، کلا از بازار کنار گذاشته می شود.

 

محصولات EMS

محصولات EMS در ابتدا برای مصارف خانگی تولید شده بودند و داخل شان یک سری مدار بندی های EMS انجام شده بود؛ مانند جلیقه، کمربند، شکم بند و … که بسیار غیر حرفه ای بودند. در نتیجه از بازار جمع شدند و کنار رفتند. یکی از اولین شرکت های پیشگام، Relax Acizor نام داشت که دستگاه مورد نظر را تحت عنوان کاهش وزن و لاغری وارد بازار کرد.

 

فناوری EMS چطور باعث لاغری می شود؟

نحوه عملکرد دستگه نیز به این صورت بود که، الکترود های دستگاه روی پوست می چسبید و با جریان الکتریسیته ای که وارد بدن میکرد، باث انقباض ماهیچه ها می شد. این دستگاه در هر دقیقه 40 بار عضلات را منقبض می کرد که این کار توسط عصب های روی سیستم پد ها صورت می گرفت.

 

تحریک الکتریکی عضلات

 

دستور العمل استفاده از دستگاه هم 30 دقیقه در طول روز بود که برای رفع خستگی های موضعی استفاده می شود و معمولا هم با جریان برق خانگی و هم با باتری شارژ می شد.

 

این محصول یک تا شش کانال داشت که دو پد یا الکترود توسط هر سیم به کانال ها وصل می شد و کاربر می توانست بین دو تا دوازده تا از پد ها را در نقاط مختلف بدن خود وصل کند وهر کدام از کانال ها صفحه ی مجزایی داشت برای خود که میتوانستند با آن فشار الکتریسیته را کم یا زیاد کنند.

 

بعد ها، در دهه 1970، همین شرکت در شیکاگو با همکاری با چند برند دیگر و تاسیس شعبات بیشتر، توانستند محصولات را بصورت انبوه تولید کرده و وارد بازار کنند که FTA از آن ها شکایت کرد و کار آنها به دادگاه کالیفرنیا کشیده شد و مشکلات فراوانی برای شان بوجود آمد و به این نتیجه رسیدند کهاین دستگاه باید منهدم شود.

 

در سال 2015 یک شرکت در آمریکا توانست تاییدیه FTA را برای این محصولات بگیرد و در نتیجه توانست خرید و فروش بدون نسخه را برای این دستگاه ها آزاد کند. البته لازم به ذکر است که چندین سال است که یک سری از کشور ها این تکنولوژی را د محصولاتی همچون جلیقه، کمربند و … تولید میکنند و در بازار جهانی بفروش می رسانند.

 

سیستم EMS در سال های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. چرا که وسیله ای برای تمرین استقامتی برای افراد سالم است، ابزاری برای سنجش و ارزیابی عملکرد عصب ماهیچه ها است و یا برای ریکاوری بعد از تمرین ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه عملکرد آن هم به این صورت است که شم یک سری پد را روی پوست خود می چسبانید، که این پد ها پالس الکتریکی به ماهیچه ها می دهند و باعث منقبض شدن و تحرک عضلات می شوند. شما می توانید میزان این پالس ها را با توجه به برنامه هایی که از پیش فرض تعیین شده، کم یا زیاد نمایید. اکثر این شرکت ها، این پد ها را در یک سری از محصولات مانند کمر بند و جلیقه استفاده می کنند.

 

توانبخشی با تکنولوژی ای ام اس

 

توانبخشی با تکنولوژی ای ام اس

 

تکنولوژی EMS را در زمینه توانبخشی الکتریکی نیز استفاده می کنند. مواردی مانند؛ جلوگیری از آتروفی ماهیچه ها که بر اثر کم تحرکی یا عدم تعادل عصب و ماهیچه بدست می آید که در بلند مدت به استخوان، تاندون و ماهیچه ها آسیب می رساند.

 

همچنین برای بیمارانی که توانایی حرکت دادن تمام بدن خود را ندارند، می توانند از این سیستم تمرینی برای تقویت ضعف ماهیچه ها و عضلات خود استفاده کنند. همچنین می توانند برای ریکاوری و یا آسیب دیدگی هم از این محصول استفاده کرد.

 

تکنولوژی EMS که با جریان برق کار می کند، آیا باعث چربی سوزی می شود؟

در ابتدا باید گفت که این مسئله را FTA کاملا رد کرده است و اذعان داشته که این محصول برای چربی سوزی نیست و شما فقط هنگام استفاده از آن، کالری زیادی می سوزانید که شما هم برای کالری سوزی زیاد، باید فعالیت بدنی بالایی داشته باشید. سیستم EMS برای اینکه بعضی از ماهیچه های قلبی و تنفسی را درگیر می کند، برای کالری سوزی بالا خیلی خوب است و موجب فعالیت بیشتر بدن می شود.

 

یک سری مقالات هستند که می گویند؛ EMS بخاطر تکانه هایی که به ماهیچه های بدن وارد می کند، باعث می شود فرد برای ورزش کردن اشتیاق بیشتری پیدا کند، چرا که باعث هماهنگی بین ماهیچه ها می شود و همین موضوع برای بالا بردن مقاومت بدن در فعالیت های ورزشی بسیار مهم و عالی است.

 

در سال 2010 کنگره جهانی طبق تحیقیقاتی که ارائه داد، به این نتیجه رسید که تکنولوژی EMS در آماده سازی فیبر ماهیچه ه تاثیر مستقیم و به سزایی دارد و همین امرموجب بالا رفتن عملکرد ورزشی می شود.

 

محصولات موجود EMS در بازار

در ابتدا به شناخته شده ترین محصول EMS می پردازیم که همه ی ما EMS  را با آن می شناسیم؛ جلیقه های ورزشی.

 

لباس EMSمحصولات EMS

 

مزایای جلیقه های EMS :

  • با فعالیت ورزشی در باشگاه، معمولا هر فرد بین 150 تا 300 کالری میسوزاند، اما با جلیقه های EMS تنها با 20 دقیقه فعالیت، بین 450 تا 650 کالری میسوزاند.

 

  • الکترود های موجود در جلیقه باعث افزایش گردش خون شده و همین امر در سلامتی و ظاهر پوست تاثیری اساسی دارد.

 

  • تولید کلاژن در بدن را افزایش می دهد و همین امر موجب بالا رفتن بافت پیوندی و عضلانی تر شدن بدن می شود. همینطور منجر به از بین رفتن چربی های انباشته شده در باسن، بغل ران و یا زیر شکم می شود.

 

  • سیستم ریکاوری این محصول بسیار جالب است، چرا که شما بعد از پایان یک تمرین سفت و سخت، با پالس های کمی که به بدن خود وارد می کنید موجب ریکاوری آن ها می شوید و از درد ناشی بعد از تمرین جلوگیری می کنید.

 

  • یکی از مزیت های مهم این دستگاه این است که می توانید مدیریت زمان داشته باشید. شما میتوانید با 20 دقیقه تمرین با این ابزار، معادل سه روز تمرین در باشگاه را داشته باشید.

 

  • در مورد چربی سوزی با این دستگاه باید گفت؛ شما با این دستگاه نیازی به دستکاه های دیگر مانند هالتر، دمبل و هوازی ندارید. چراکه با وجود برنامه هایی که بصورت پیش فرض در این دستگاه موجود است، شما با کمترین زمان و تنها با تمرین های استقامتی می توانید به کالری هدف خود برسید. فقط نیاز به تمرینات منظم و یک رژیم غذایی درست دارید تا به بدن ایده آل خودتان برسید.

 

  • سیستم تمرینی EMS موجب افزایش استقامت اندام و عضلات می شود که در اندام شکم و پشت میتواند تاثیر زیادی داشته باشد.

 

  • در کمترین فضا و در کمترین مدت فرد میتواند به هدف دلخواه خود برسد.

 

معایب دستگاه EMS :

  • استفاده از این محصول ضرری آنچنانی که در برخی از مقالات به آنها اشاره شده را ندارد. چرا که در حال تولید با آخرین تکنولوژی موجود در دنیا ست و اگر آسیب جدی ای به ورزشکار می رساند، خیلی از کشور ها جلوی تولید این محصولات را می گرفت.

 

  • اما با وجود این تفاسیر اگر در استفاده از این دستگاه ها زیاده روی شود، آنگاه آسیب زننده خواهند شد.

 

معایب دستگاه EMS

 

نکات مهم در استفاده از دستگاه EMS

  • خانم های باردار و افراد دیابتی و همچنین افرادی که مشکلات قلبی دارند، بهتر است که با مشورت پزشک و مربی از این محصولات استفاده کنند.

 

  • افرادی که مبتدی هستند، بهتر است در جلسات اول از تمرینات و برنامه های سنگین استفاده نکنند و پالس های زیادی به بدن خود ندهند.

 

  • بدلیل این که این تمرینات متابولیسم بدن را بالا می برد، بهتر است قبل، حین و بعد از تمرین و انجام آن ، آب به اندازه مناسب مصرف شود.

 

  • بعد از هربار استفاده از دستگاه، دستگاه و لوزم جانبی آن را تمییز کنید تا برای تمرینات بعدی هم بتواند به راحتی جریان الکتریسیته را انتقال دهد.

 

در کل، این دستگاه خیلی میتواند برای باشگاه ها و مربی ها میتواند ممفید باشد، چرا که هر ورزشکار 30 دقیقه بیشتر وقت شان را نمی گیرد. شما با آخرین تکنولوژی روز دنیا شاگردانتان را آموزش می دهید و در هر جلسه بیشتر از 700 کالری فرد میسوزاند و اگر فرد تمرین و رژیم مناسبی داشته باشد، در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواهش می رسد و همین موجب رضایت فرد نیز می شود.

 

قیمت دستگاه EMS

رنج قیمتی این جلیقه ها در بازار به این صورت است که جلیقه ای ایرانی  نزدیک 50 میلیون تومان و جلیقه های خارجی 200 میلیون تومان به بالاست. پس به صرفه نیست که هر کس بخواهد بصورت شخصی آن را تهیه کند.

 

نکته قابل توجه دیگر این است که، حتما فردی که دستگاه را کنترل میکند باید دوره آموزش استفاده از آن را گذرانده باشد تا بتواند جریان الکتریکی را کنترل شده و به اندازه نیاز ورزشکار به جریان بیاندازد.

 

اما در مقایسه محصولات ایرانی EMS و خارجی آن طبق استفاده شخصی خود از هر دو نوع آن، نظرم بر این است که محصول ایرانی با حداقل هزینه 50 میلیون تومانی، هم جنس و کیفیت پایینی دارد و هم از لحاظ فشار و پالس های الکتریکی، بسیار نامنظم است. بنابراین با توجه به این شرایط، در حال حاضر نمیتوان گفت که این محصولات، محصولات خوب و با کیفیتی نمی باشند. شاید در آینده پیشرفت داشته باشند و بهتر شوند.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *