مطالب آموزشی بدنسازی

آیا می دانید زمان ورزش چقدر آب بخورید؟کی آب بخورید؟

زمان ورزش چقدر آب بخورید

کی آب بخوریم؟

چقدرآب بخوریم؟

چه میزان آب خوردن در تمرین کافی است؟

قبل از تمرین و بعد از تمرین به چه شکلی آب مصرف کنیم؟

همه این سوالات بخشی از سوالات رایج در باشگاه و در هنگام ورزش است اما آیا می دانستید آب خوردن افراطی میتواند ویرانگر باشد و عوارض خطرناک و جبران ناپذریری به دنبال داشته باشد؟!

بر خلاف همه ی گفته ها و شنیده ها، آب خوردن افراطی می تواند فاجعه بار باشد!

فواید آب خوردن به اندازه

 

  • آب خوردن برای چربی سوزی بسیار موثر است؛ چرا که آب خوردن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی متابولیسم شما اثر گذاشته و به آن کمک می کند.

 

  • کمک به خون بدن؛ جهت انتقال بهترمواد مغذی و اکسیژن که نتیجه آن، چربی سوزی بهتر بدن است.

 

  • رفع بی حالی و خستگی؛ اغلب مواقع که بدن احساس خستگی، کرختی، بی حالی و یا حتی سردرد دارد، مطمئن باشید مشکل کمبود آب بدن است.

 

  • پپوست درخشان و شفاف؛ به خاطردفع سموم پوست، یکی دیگر از فواید مصرف به اندازه آب است.

 

  • رفع استرس؛ آب خوردن به اندازه کمک مستقیمی به رفع استرس می کند. همانطور که می دانید، 70 تا 80 درصد بافت مغز را آب تشکیل میدهد. به هنگام کم آبی اولین موضعی که دچار تنش، استرس و کم آبی می شود، مغز شماست. پس با استفاده به اندازه آب، استرس خود به خود بهبود پیدا میکند.

 

  • کاهش احتمال مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی؛ طبق آخرین تحقیقات انجام شده، افرادی که مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی دارند، افرادی که در روز بیش از 5 لیوان آب مصرف میکنند، تقریبا 40 درصد احتمال مرگ شان بر اثر حمله قلبی کاهش پیدا کرده است به نسبت افرادی که کمتر از 5 لیوان آب مصرف می کنند!

 

  • کاهش فشار خون؛ مصرف به اندازه آب ارتباط مستقیمی با پایین آمدن فشار خون دارد. اگر مصرف آب خوردن به اندازه باشد، فشار خون بالا نمی رود، حتی اگر فرد مستعد این بیماری باشد.

 

عوارض کم آبی بدن

عوارض کم آبی بدن

 

  • هضم غذا و دفع مواد غذایی؛ زمانی که حجم آب در بدن از حد نرمال کمتر شود، روده بزرگ خشک شده و در نتیجه دفع مواد بشدت به مشکل خواهد خورد. از جمله این عوارض می توان به یبوست اشاره کرد و …

 

  • سنگ کلیه؛همانطور که می دانید عامل اصلی سنگ کلیه کم آبی بدن است، به ویژه در افرادی که مکمل مصرف میکنند و از استروئیید ها بهره می گیرند، حتما باید مصرف آب خود را به اندازه و درست تنظیم کنند.

 

  • درد و گرفتگی عضلات؛ یکی از عوارض رایج در اثر کم خوردن آب است که تاثیر آن مستقیم می باشد.

 

  • درد های ستون فقرات؛ از دیگر عوارض کم آبی بدن است. افرادی که به دنبال درمان دیسک کمر و یا زانو درد هستند و یا درد مفاصل دارند، اگر مصرف آب خود را کنترل نکند، درمان قطعی و موثری مطلقا نخواهند داشت! آب خوردن بی نهایت در درمان مشکلات ستون فقرات، مشکلات ارتوپدی و… موثر است.

 

چه مقدار آب بخوریم؟

چه مقدار آب بخوریم؟

 

این موضوع به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.

 

  • رشته ورزشی شما چیست؟
  • دو ماراتون؟ بوکس؟ ورزش های هوازی؟ بی هوازی؟ بدنسازی؟ و…
  • کجا زندگی می کنیم؟ *(این سوال بسیار مهم و تعیین کننده است)

 

حتما شنیده اید که به شما گفته اند که روزانه 8 لیوان آب مصرف نمایید. باید بگوییم که متاسفانه این حرف و توصیه، یک تز و تصور اشتباه و غلط است و اصلا این طور نیست.

 

بهترین ملاک برای آب خوردن هر فرد، رنگ ادرار شخص است. این بهترین عیار است. رنگ ادرار سفید نشانه سلامت کلیه و بدن شما نیست!

 

از هر 5 دفعه ادرار هر شخص، 1 الی 2 مرتبه از آن، ادرار باید زرد، و بقیه آن باید تقریبا روشن باشد. اگر همیشه رنگ ادرار سفید باشد، این نشانه این است که فرد به مشکل پر آبی دچار هست، نه اینکه بدن وی سلامت است و خود پر آبی عوارض و آسیب های بیشتری به نسبت کم آبی به بدن می رساند.

 

مصرف آب را در طول روز تقسیم کنید. قبل از تمرین؛ 60 تا 90 دقیقه قبل از تمرین، بنا به توجه به جنسیت، سن، وزن و… بین 3 تا 5 لیوان آب مصرف شود. هرچه به تمرین نزدیک تر می شوید، مصرف آب را کمتر کنید.

 

بین تمرین و حین تمرین، مصرف 2 الی 3 لیوان آب کافی است، اما این میزان می تواند بنا به نوع تمرین، جنسیت و عوامل دیگر، متغییر باشد.

 

از بلافاصله پس از تمرین تا مدت 1 ساعت و نیم یا 2 ساعت و حتی 3 ساعت پس از تمرین،  نه اینکه بصورت یک باره 3 لیوان یا 5 لیوان یا 8 لیوان آب خورده شود، این کار باعث وقوع فاجعه در بدن می شود. این اتفاق و این حرکت سبب گراپ، گرفتگی شدید عضلات و.. خواهد شد.

 

شرکت تن آسا تامین کننده تجهیزات و لوازم ورزشی، طراح و تولید کننده دستگاه های بدنسازی باشگاهی و خانگی چند کاره با داشتن یک دهه سابقه درخشان در زمینه تولید، جهت خرید دستگاه های بدنسازی باشگاهی یا سایر محصولات می توانید از طریق راه های ارتباطی سفارش خود را ثبت نمایید.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *