مطالب آموزشی باشگاه بدنسازی, مطالب آموزشی بدنسازی

آموزش جامع تصویری روغن کاری تردمیل خانگی و باشگاهی

روغن کاری تردمیل

امروز قرار است یکی از مهمترین نکات در مورد حفظ و نگه داری تردمیل، یعنی نحوه روغن کاری را به شما آموزش دهیم. در ابتدا دو نکته مهم در مورد اهمیت روغن کاری را برای شما بیان می کنیم:

 

  • روغن کاری نکردن به موقع، باعث خشک شدن صفحه ی زیر تسمه در این دستگاه می شود که همین امر موجب اصطحکاک بین موتور و تسمه می شود و در نتیجه عمر و سلامت محصول را کم میکند. همچنین باعث سوختن برد و موتور تردمیل نیز می شود.

  • عدم روغن کاری به موقع تسمه، باعث ایجاد سرو صدا و همچنین چپ و راست رفتن تسمه در حین دویدن می شود.

 

پس سعی کنید تردمیل خود ا در فواصل زمانی مناسب رغن کاری کنید تا به سلامت و طول عمر دستگاه خود کمک کنید. حالا سوال اصلی این است.

 

بهترین زمان برای روغن کاری چه زمانی است؟

time-clock-calendar-featured

 

این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است اما بهترین حالت آن این است که تسمه را کمی بالا داده و صفحه زیر آن را لمس کنید، اگر خشک باشد پس به روغن کاری نیاز دارد. عواملی چون دستگاه و نوع تسمه هم در این موضوع نقش مهمی دارند.

 

گفته می شود که بصورت هر دوره های سه ماهه، دستگاه تردمیل روغن کاری شوند و گروهی دیگر می گویند به ازای هر 20 ساعت استفاده از تردمیل، یکبار تردمیل را در ماه روغن کاری کنید که این مرد برای افرادی که در منزل و یا باشگاه، استفاده زیادی از دستگاه دارند، کاربرد دارد.

 

آب و هوای گرم و شرجی تاثیر مستقیمی در کم کردن روغن در زیر دستگاه تردمیل دارد و همچنین وزن کاربر، که باعث ایجاد اصطحکاک بین تسمه و برد زیر تسمه می شود که موجب کم شدن روغن تردمیل می شود.

 

حتی نوع پوشش کفش هم تاثیر بسیاری در میزان کاهش روغن تردمیل دارد. کفش هایی که پاشنه های سفت و تیزی داشته باشند یا افرادی که با دمپایی روی تردمیل می دوند، باعث چپ و راست رفتن تسمه تردمیل میشوند و در نتیجه باعث کم شدن روغن تردمل خواهند شد.

 

چگونه دستگاه تردمیل را روغن کاری کنیم؟

ما به دو صورت خودکار و دستی می توانیم دستگاه تردمیل را روغن کاری کنیم. بصورت خودکار به این صورت است که در تردمیل یک دستگاه مخزن وجود دارد  که شما داخل آن روغن میرزید. هر زمان که روغ دستگاه کم شود، دستگاه بصورت اتومات روغن را از مخزن به برد و تسمه منتقل می کند.

 

همچنین بعضی از تردمیل ها برای انجام این کار یک دکمه دارند که با زدن آن دستگاه روغن کاری را انجام می دهد. و اما روش دستی، که مطمئن تر است و خود فرد متوجه میزان روغن در دستگاه شده و آیا صفحه آن لغزنده هست یا نه.

 

روغن کاری دستی به صورت مراحل زیر انجام می شود:

 

  • دستگاه تردمیل را از برق کشید و کاملا خاموش کنید.

  • آن قسمت از تردمیل که که بیشتر پا های خود را روی آن قرار می دهید، یعنی همان وسط دستگاه را، سعی کنید دست خود را به زیر آن برده و مقداری آن را بالا بیاورید. حتی میتوانید از یک آچار برای بالا بردن و نگه داشتن آن کمک بگیرید. اگر دیدید تسمه خیلی سفت است، میتوانید خیلی راحت پیچ های تسمه را کمی شل کنید تا بتوانید راحت تر تسمه را جابه جا وبلند کنید. البته توجه کنید که پیچ ها را آن قدر باز نکنید که تنظیمات تسمه بهم بخورد.

  • با یک دستمال خشک، تخته زیر تسمه را خشک کنید.

 

ezgif.com gif maker 2 آموزش جامع تصویری روغن کاری تردمیل خانگی و باشگاهی

 

  • برای روغن کای تردمیل حتما و حتما و حتما، تاکید میکنم، حتما از روغن سیلیکون 300 تا 1000 استفاده کنید. چرا که روغن سیلیکون عایق در برار الکتریسیته است، همینطور این روغن فاقد رنگ و بو نیز می باشد.

  • به هیچ عنوان نباید از روغن هایی که ترکیبات نفتی دارند در روغن کاری دستگاه تردمیل استفاده کنید. روغن هایی مثل روغن چرخ خیاطی، روغن ماشین و یا حتی روان کننده های تسمه. چرا که باعث آسیب رساندن به برد و خود تسمه تردمیل می شوند و عمر آن ها را کوتاه میکنند.

  • در هر بار روغن کاری از سرنگ استفاده کنید تا هم میزان روغن مصرفی به دستتان بیاید و هم اینکه راحتتر در طول و عرض می توانید روغن را پخش کنید.

  • در هر دوره روغن کاری بین 20 تا 30 میل از روغن را طی دو تا سه مرتبه استفاده کنید. یعنی یکبار 5 میل، یکبار 10 میل و یکبار 15 میل.

  • پس از پر کردن سرنگ، سرنگ را از وسط تسمه، یعنی جایی که پا ها بیشتر قرار می گیرند، حدود 40 سانت پایین و بصورت زیگزاگی کاملا روغن کاری انجام دهید در هر دو طرف دستگاه.

 

  • حواستان باشد که روغن زیدی به دستگاه نزنید چرا که باعث لیز شدن تسمه می شود.

  • بعد از اینکه روغن کاری دستگاهتان تمام شد، تردمیل خود را روشن کنید و روی دور کند دستگاه را بمدت دو تا سه دقیقه استفاده کنید تا روغن کاملا روی تسمه پخش شود.

  • بعد از 3 تا 4 دقیقه دستگاه را خاموش کرده و زیر تسمه را بررسی کنید. زیر تسمه را بالا برده و چک کنید که آیا زیر تسمه لغزنده هست یا نه. چرا که در بعضی از مواقع تسمه روغن را به خود جذب میکند و تخته همچنان خشک می ماند. در ینجور مواقع می توانید روغن کمی به دستگاه اضافه کنید.

 

برای طولانی تر شدن عمر تردمیل چیکار کنیم؟

 

اما اکنون چند نکته هم در مورد تسمه دستگاه تردمیل به شما گفته می شود که باعث طولانی تر شدن عمر تسمه و دستگاه شما می شود.

 

  • پیچ های تسمه را خیلی شل و یا سفت نکنید چرا که همین مسئله باعث آسیب زدن به موتور تردمیل می شود.

  • گرد و خاک و کثیفی می تواند عمر تسمه را تا حد خیلی زیادی کاهش دهد. در نتیجه توصیه می شود به صورت هفتگی یا نهایتا یک ماه یکبار، تسمه را تمیز و گرد گیری کنید.

  • توجه کنید که در تمیز کردن تسمه، حتی درز بین تسمه و تخته را هم تمییز کنید.

 

و در آخر؛ اگر مدت زیادی از دستگاه تردمیل استفاده نکردید؛ حتما و حتما قبل از استفاده دستگاه خود را روغن کاری نمایید. با توجه به اینکه قیمت قطعات و خود دستگاه تردمیل روز به روز در حال افزایش است، توصیه میکنیم حتما موارد گفته شده را رعایت کنید تا از آسیب زدن  به دستگاه و ضرر مالی به خود جلوگیری نمایید.

 

اگر شما نیاز به یک تردمیل دارید شرکت تجهیزات بدنسازی تن آسا به طور کامل از انتخاب ،مشاوره ،خرید و نصب و راه اندازی شما را تا پایان همراهی می کند. تجهیزات و لوازم بدنسازی تن آسا بسیار گسترده است و شما را قادر می سازد تمرین یا برنامه تناسب اندام را در منزل انجام دهید.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *