مطالب آموزشی باشگاه بدنسازی, مطالب آموزشی بدنسازی

راهنمای جامع تاسیس باشگاه بدنسازی [هزینه ها + نمونه کار ]

gym

تاسیس باشگاه بدنسازی ایده‌ای عالی برای ایجاد کسب‌وکاری سودآور در مدتی بسیار طولانی است. خوش‌بختانه در سال های اخیر مردم ایران بیشتر به ورزش جهت سلامتی و خوش اندامی روی آورده اند و بر اساس آمارها امروزه ۷۰ درصد از مردم ورزش در داخل باشگاه را به ورزش‌ با دستگاه بدنسازی خانگی ترجیح می‌دهند. بنابراین بازار آماده ورود شما به این کسب‌وکار است. اما برای راه اندازی باشگاه بدنسازی چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این مطلب تمامی اقدامات لازم برای راه اندازی این نوع از باشگاه را با هم مرور می‌کنیم و تمامی تجهیزات باشگاهی لازم را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

گام‌های اولیه برای تاسیس باشگاه بدنسازی

داشتن یک باشگاه ورزشی موفق به چیزی بیشتر از یک مکان و تجهیزات مناسب نیاز دارد. این نیازها به‌ویژه در قدم‌های نخست خود را به‌خوبی نشان می‌دهند. برنامه‌ریزی نخستین واژه‌ای است که باید به آن دقت کنید. شما به یک چک لیست نیاز دارید که همه اقدامات لازم را در آن یادداشت کنید.

 

از تحقیقات اولیه درباره طرح تجاری، مکان باشگاه و بودجه مورد نیاز تا فعالیت‌های بازاریابی و نیز خرید تجهیزات مورد نیاز برای باشگاه بدنسازی. در ادامه با مهم‌ترین گام‌های اولیه برای تاسیس باشگاه بدنسازی آشنا می‌شویم.

 

ایجاد طرح تجاری برای راه اندازی باشگاه بدنسازی

پیش از تاسیس باشگاه بدنسازی برخی اقدامات اولیه وجود دارند که باید آن‌ها را انجام دهید. مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک طرح تجاری است که چشم‌اندازی را برای کسب‌وکار شما ترسیم می‌کند. طرح تجاری شامل ایده‌های شما در مورد نوع و شرایط باشگاه بدنسازی، مقدار سرمایه اولیه، نوع باشگاه، نوع و میزان تجهیزات ورزشی، قیمت‌گذاری خدمات باشگاهی و مواردی از این دست است. نکته کلیدی این است که همه این ایده‌ها را با هزینه‌های افتتاح باشگاه تنظیم کنید.

 

business-plan

 

در مرحله ایجاد یک طرح تجاری، موتور جستجوی گوگل دوست شما است. تعداد زیادی الگوی طرح تجاری در اینترنت وجود دارد که می‌توانید ایده‌هایی را از آن‌ها الهام بگیرید و برای موفقیت کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنید. طرح تجاری باشگاه بدنسازی را به‌عنوان یک راهنمای مکتوب برای تمام مراحل بعدی خود در نظر بگیرید. شما همچنین باید در این مورد که چه نوع باشگاه‌هایی در سال های اخیر موفق خواهند بود، کمی تحقیقات بازار انجام دهید تا بتوانید در بازاریابی و ارائه خدمات مدرن باشگاهی موفق باشید.

 

تامین هزینه‌ لازم برای تاسیس باشگاه بدنسازی

برای نوشتن طرح تجاری شما نیاز به برآورد هزینه یا سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی باشگاه دارید. درواقع هزینه مورد نیاز به موارد گوناگونی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به: شهر مورد نظر، منطقه و محله‌ای که باشگاه در آن قرار دارد، وسعت مکان باشگاه، میزان و کیفیت تجهیزات و تعداد پرسنل بستگی دارد. با این حال این هزینه راه اندازی از 300 میلیون تومان شروع می شود.

 

به یاد داشته باشید که شما می‌توانید اندک اندک کار خود را توسعه دهید و تجهیزات بیشتری را خریداری کنید. بنابراین لازم نیست در همان گام اول زیر بار وام‌هایی بسیار سنگین بروید. نکته دیگر این‌که خرید تجهیزات دست دوم برای سالن بدنسازی کاری نادرست است و ایمنی ورزشکاران را به خطر می‌اندازد. از سوی دیگر مشتریان کسب‌وکار شما نیز ترجیح می‌دهند در باشگاهی تمرین کنند که تجهیزاتی نو و به‌روز داشته باشد.

 

تامین ایمنی اموال و افراد با انواع بیمه

خرید قفل ضد سرقت و تذکر نکات ایمنی به ورزشکاران به‌تنهایی کافی نیست. شما به یک شبکه ایمنی نیاز دارید که یک ضلع آن را انواع پوشش‌های بیمه تشکیل می‌دهد. باشگاه‌های بدنسازی دارای انواع تجهیزات ورزشی هستند که هرکدام از آن‌ها قیمت بالایی دارند، بنابراین شما به بیمه اموال و بیمه حوادث نیاز دارید.

 

باشگاه‌های بدنسازی همچنین فضاهایی مستعد برخوردها و آسیب‌های فیزیکی ناشی از تمرین‌های ورزشی هستند. بنابراین شما باید بتوانید ورزشکاران را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهید. بدون شک چنین خدماتی در بازاریابی شما و جذب مشتریان بیشتر موثر است.

 

اخذ جواز تاسیس باشگاه بدنسازی

یکی از مهم‌ترین مراحل اولیه در تأسیس باشگاه بدنسازی، دریافت جواز تاسیس باشگاه است. نکته مهم در این روند این است شما ابتدا باید مکان باشگاه را تعیین کنید و این مکان نیز برخی استانداردهای مورد درخواست را داشته باشد. برخی از مراحل دریافت جواز را با هم مرور می‌کنیم:

 

1_ تامین استانداردهای لازم و اعمال آن‌ها در مکان باشگاه

2_ ارائه درخواست جواز به اداره ورزش و جوانان منطقه مورد نظر (آموزش ثبت نام در سامانه)

 

  • متدین و داراي التزام عملی به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور .
  • اعتقاد به نظام جمهوري اسلامی ایران و قانون اساسی .
  • نداشتن هر گونه سابقه سوء درامور سیاسی ،اعتقادي ،اخلاقی و محکومیت هاي مؤثر .
  • داشتن توان تأمین فضا و امکانات لازم متناسب با رشته یا رشته هاي ورزشی مورد تقاضا مطابق دستورالعمل اختصاصی رشته هاي مورد درخواست.
  • دارا بودن مالکیت بر اعیانی یا منافع مکان باشگاه.
  • نداشتن هرگونه اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان و بیماري مسری.
  • دارابودن وضعیت نظام وظیفه عمومی در مورد آقایان.

 

3_ ارسال کارشناس از سوی این اداره برای بررسی مطابقت مکان با استانداردها

4_ ارائه تمامی مدارک مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه بدنسازی

 

  • کپی برابر با اصل کلیه صفحات سند مالکیت (در صورت مالک بودن) یا اجاره نامه رسمی 2 ساله (در صورت اجاره ای بودن ملک)
  • کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم موسس/ مدیرعامل و مدیر باشگاه
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی مدیران باشگاه (حداقل مدرک مدیر باشگاه دیپلم می باشد)
  • عکس 4*3 موسس و مدیران
  • تاییدیه هیئت ورزشی رشته های مورد تقاضا (جهت تاسیس استخرهای ورزشی تاییدیه هیئت نجات غریق و شنا الزامی است، همچنین تاییدیه مرکز بهداشت منطقه نیز جهت استخر الزامی است و برای رشته بیلیارد و EMS از زیر شاخه های ورزش های همگانی تاییدیه هیئت ورزشی نیز الزامی می باشد)
  • اساسنامه شرکت، موسسه، بریده آخرین آگهی روزنامه رسمی برای متقاضیان حقوقی
  • ارائه تعهدنامه محضری مبنی عدم اشتغال در دستگاههای دولتی (مخصوص مدیر باشگاه)
  • فرم وکالتنامه یا رضایتنامه رسمی مالک
  • کپی کارت مربیگری مربیان رشته های درخواستی و کارت ناجیگری و گواهی آمادگی ناجی در سال جاری برای متقاضیان استخر
  •  آیین نامه داخلی باشگاه

 

5_ بررسی مکان و موارد از سوی بخش فنی مهندسی اداره کل ورزش و جوانان

 

  • حدقل مساحت برای باشگاه ورزشی 150 متر با ارتفاع 280 متر است.

 

6_ ارسال پرونده به کمیسیون ماده پنج سالن‌های ورزشی

7_ در صورت تایید کمیسیون، صدور مجوز انجام می‌شود

نرم‌افزار و تجهیزات اتوماسیون باشگاهی

اگر می‌خواهید یک باشگاه ورزشی مدرن با مدیریت و تجهیزات مدرن داشته باشید و از سوی دیگر کار مدیریت برای شما آسان باشد، بهترین کار استفاده از ایده‌ها و تجهیزات اتوماسیون باشگاهی است. این تجهیزات توسط یک نرم‌افزار یکپارچه قابل مدیریت هستند.

 

از جمله این تجهیزات می‌توان به گیت باشگاهی، قفل‌های آنلاین و الکترونیک برای کمدهای ورزشکاران در باشگاه و دستگاه‌های خدمات ورزشی دیگر اشاره کرد. این تجهیزات، ساعات و روزهای ورود و خروج ورزشکاران را ثبت می‌کنند و بدین ترتیب تمامی محاسبات پرداخت هزینه خدمات نیز به‌صورت خودکار و توسط نرم‌افزار انجام می‌شوداستراتژی قیمت‌گذاری خود را تعیین کنید.

تاسیس سالن بدنسازی

وقت آن است که از پول واقعی صحبت کنیم؛ این‌که کدام استراتژی برای قیمت‌گذاری خدمات باشگاهی شما مناسب است. می‌خواهید مشتریان خود را به‌صورت ماهانه ثبت نام کنید یا هفتگی یا سه‌ماهه؟

 

به‌یاد داشته باشید این‌که تصمیم‌گیری برای این‌که حق عضویت افراد در باشگاه چقدر باشد، باید با هزینه‌های راه‌اندازی باشگاه و میزان و نوع تجهیزات و خدمات افزوده شما هماهنگی داشته باشد. اما در عین حال شما باید بتوانید قیمتی رقابتی ارائه کنید که مشتریان بیشتری را جذب کنید. فروشگاه داخلی برای ارائه مکمل‌های ورزشی و حتی نوشیدنی‌های سرد و گرم، تمرینات اختصاصی، ارائه برنامه‌های ورزشی حرفه‌ای و مواردی از این دست نیز می‌تواند باعث افزایش سودآوری شما در این کسب‌وکار شود.

 

چگونه در جذب مشتریان باشگاه موفق باشیم؟

یکی از مراحل مهم در راه اندازی باشگاه ورزشی همان شروع کار به‌طور عملی است. برای این کار شما باید مشتریان را به باشگاه خود جذب کنید. انجام این کار شامل چند مرحله از تحقیقات و اقدامات است. از جمله این مراحل می‌توانیم به فعالیت‌های برندینگ، شناخت بازار هدف و پرسونای مشتریان، بازاریابی محلی، بازاریابی سنتی، بازاریابی اینترنتی و انواع تبلیغات اشاره کنیم. برخی از این مراحل و اقدامات لازم را با هم مرور می‌کنیم.

 

شناخت بازار هدف و مشتریان

تمامی انواع کسب‌وکار به شناخت پرسونا یا ویژگی‌های مشتریان و شناخت گروه سنی، جنسیتی و نیازها و سلایق آن‌ها نیاز دارند. این کار باعث می‌شود بدانید که چگونه و با چه ابزارهایی بازاریابی کنید. این تحقیق حتی به شما کمک می‌کند تا مکان باشگاه را متناسب با مشتریان خود طراحی کنید. برای مثال باشگاه بدنسازی بانوان دارای نیازها و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به باشگاه بدنسازی مردان است.

 

شما همچنین باید گروه‌های مختلف مشتریان خود را بشناسید. برای مثال برخی از مشتریان فقط برای این به باشگاه می‌آیند که وزن کم کنند؛ برخی به تناسب اندام می‌اندیشند و برخی بدنسازی حرفه‌ای را دنبال می‌کنند. برخی از مشتریان برای دوره کوتاهی به خدمات شما نیاز دارند و برخی دیگر نیز مشتری همیشگی شما هستند.

 

انتخاب نام و فعالیت‌های برندینگ

برندینگ مجموعه‌ای از اقدامات است که باعث می‌شود نام کسب‌وکار شما به‌همراه مجموعه‌ای از ویژگی‌های اختصاصی کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبان برند شما حک شود. این فعالیت از انتخاب نام مناسب برای باشگاه بدنسازی و طراحی یک لوگو جذاب برای آن شروع می‌شود و تعیین و انتشار اهداف برند و ایجاد تمایز با برندهای دیگر ادامه می‌یابد. برخی از اقدامات مفید در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

 

  • در زمان برندینگ، عواطف مخاطبان برند خود را نشانه بگیرید. برای مثال روی پاکیزگی باشگاه، خدمات خیرخواهانه باشگاه و حفاظت از محیط زیست تاکید کنید
  • اهداف مشخصی برای باشگاه خود تعیین کنید و وجه تمایز خود را با باشگاه‌های دیگر به اطلاع مشتریان خود برسانید
  • از انتخاب نام‌های تکراری بای باشگاه بپرهیزید، نام‌های ثقیل و مبهم هم چندان مفید نیستند
  • در هنگام انتخاب نام از در دسترس بودن دامنه وب با این نام مطمئن شوید
  • طراحی لوگو را به افراد مجرب بسپارید تا لوگویی زیبا، جذاب و مرتبط با کسب‌وکار شما برای شما طراحی کنند

بازاریابی اینترنتی

بدون طراحی و راه‌اندازی سایت، موفقیت در بازار رقابتی امروز کاری دشوار است. بازاریابی اینترنتی علاوه‌بر بازاریابی از طریق سایت، شامل ایجاد اکانت و صفحات برای باشگاه در برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز می‌شود. سعی کنید صفحاتی فعال داشته باشید و به سوالات مخاطبان پاسخ دهید.

 

راه اندازی سایت باشگاه با این هدف انجام می‌شود که شما با تولید و انتشار انواع محتوا بتوانید برند و خدمات باشگاهی خود را به کاربران اینترنتی معرفی کنید. برای این کار از کمک تولید کنندگان محتوا برای سایت کمک بگیرید. شما همچنین برای بازاریابی اینترنتی نیاز به خدمات سئو سایت و سئو محتوا نیاز دارید. این خدمات باعث می‌شود کاربران اینترنتی با جستجوی کلید واژه‌ها لینک صفحات سایت شما را در صفحات نخست موتورهای جستجو ببینند و از این طریق جذب سایت شما شوند.

 

 

برندهای تولید کننده تجهیزات باشگاه بدنسازی

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی، شناخت برندهای مختلف داخلی و خارجی است. برندهای مختلف تجهیزات خود را بر اساس استانداردهای گوناگونی تولید می‌کنند. همچنین کارخانجات هرکدام از این برندها دارای ماشین‌آلات و فرآیندهای مختلفی هستند. از سوی دیگر خدمات پشتیبانی و گارانتی برندها نیز با هم تفاوت دارند. بنابراین با برخی از این برندها آشنا می‌شویم:

 

  • برند تکنوجیم: تکنوژیم یا تکنوجیم یک برند ایتالیایی فعال در تولید انواع تجهیزات ورزشی است. تکنوجیم تاکنون ۵ بار تامین کننده انواع تجهیزات ورزشی برای بازی‌های المپیک بوده است.

 

  • برند بادی استرانگ: شرکت بادی استرانگ یک شرکت چینی تولید کننده و صادر کننده انواع تجهیزات ورزشی به سراسر دنیا است. محصولات این شرکت دارای طراحی و قیمت مناسب هستند.

 

  • برند تن آسا: شرکت تن آسا با بیشترین تعداد فروش دستگاه های بدنسازی در ایران و یکی از صادر کنندگان اصلی دستگاه های بدنسازی ایرانی به کشور های حوزه خلیج فارس است که به صورت حرفه ای در حال رقابت با تولید کنندگان جهانی در صنعت ورزشی است.

 

  • برند روبیمکث: روبیمکث یکی از برترین برندهای ایرانی تولید کننده انواع تجهیزات ورزشی مدرن با استانداردهای روز دنیا است. این شرکت کار خود را از سال 1388 آغاز کرده است.

 

  • برند اینپارس: مجموعه اینپارس از سال 1388 به صورت حرفه ای آغاز به طراحی و تولید دستگاه های بدنسازی کرده اند و بیشتر در زمینه همکاری با ارگان های دولتی و اماکن ورزشی داشته اند و یکی از برند های شناخته شده در این صنعت است.

 

  • برند پروتئوس: شرکت پروتئوس در سال 1984 در کشور تایوان تاسیس شده است و انواع تجهیزات ورزشی مدرن را به بازارهای ایران صادر می‌کند.

 

  • برند تاپ فرم: شرکت تاپ فرم یکی دیگر از شرکت‌های مشهور تایوانی و تولید کننده انواع تردمیل باشگاهی و خانگی است.

 

  • برند ناتیلوس: ناتیلوس یک شرکت و برند آمریکایی است که توسط آرتور جونز تاسیس شده است. این برند همچنین مبدع برخی از نخستین دستگاه‌های ترکیبی بدنسازی بوده است. دامنه حرکتی عالی و طراحی زیبا و کاربردی از مزایای محصولات این شرکت است.

 

 

خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی

بعد از خرید یا اجاره مکان، بیشترین هزینه شما صرف خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی می‌شود. در زمان خرید این دستگاه‌ها حتما مساحت مکان باشگاه را در نظر بگیرید زیرا دستگاه‌ها باید در فواصل مناسب قرار بگیرند تا هم ایمنی ورزشکاران تامین شود و هم به‌راحتی بتوانند بین دستگاه‌ها رفت‌وآمد کنند. شما همچنین در زمان خرید باید با تمامی تجهیزات باشگاه بدنسازی از نظر کاربرد، برند، جنس و کیفیت آشنایی داشته باشید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تجهیزات باشگاه بدنسازی آشنا می‌شویم.

 

دستگاه تردمیل

تردمیل یکی از معروف‌ترین دستگاه‌های ورزشی است که دو فعالیت پیاده‌روی و دویدن را شبیه‌سازی می‌کند. این دستگاه بهترین وسیله برای انجام تمرین‌های قلبی-عروقی (هوازی) است. تردمیل دارای یک نوار نقاله متحرک است که با سرعت‌های مختلفی حرکت می‌کند. شما همچنین می‌توانید شیب دستگاه را براساس برنامه تمرینی خود تغییر دهید. کاهش وزن، بهبود توانایی‌های قلبی و عروقی و نیز پرورش عضلات پاها از مزایای این دستگاه هستند. برخی از عضلاتی که توسط این دستگاه تقویت می‌شوند را با هم مرور می‌کنیم:

 

  • عضلات چهار سر ران شامل: ماهیچه پهن درونی، ماهیچه پهن بیرونی، ماهیچه پهن میانی و ماهیچه راست ران
  • عضلات همسترینگ شامل: ماهیچه نیم‌وتری، ماهیچه نیم‌غشایی و ماهیچه دو سر ران
  • عضلات ساق پا شامل: ماهیچه دوقلو و ماهیچه نعلی
  • عضله سرینی شامل: ماهیچه سرینی بزرگ، ماهیچه سرینی متوسط و ماهیچه سرینی کوچک

دستگاه الپتیکال

الپتیکال (Elliptical) یا اسکی فضایی یکی از دستگاه‌های ثابت ورزشی است که در منازل و باشگاه‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ترکیبی از حرکات اندام‌ها و عضلات در فعالیت‌های دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حتی کوهنوردی است. الپتیکال ترکیبی متنوع از حرکات را ایجاد می‌کند و بر این اساس باعث درگیر شدن و تقویت عضلات گوناگون می‌شود. برخی از این عضلات عبارتند از:

 

  • عضلات چهارسر ران
  • ماهیچه سرینی بزرگ و عضلات سرینی
  • عضلات همسترینگ
  • عضلات پشت ساق پا
  • تقویت بالا تنه در دستگاه‌های الپتیکال با دسته‌های متحرک

دستگاه دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت (Gym Bike) یکی دیگر از دستگاه‌های ثابت ورزشی است که هم در تقویت عضلات بدن موثر است و هم کاربردهای پزشکی دارد. دوچرخه ثابت به‌واسطه پدال‌هایی که دارد، فعالیت دوچرخه‌سواری را بدون پیمایش مکانی تقلید می‌کند. این دستگاه در انواع دوچرخه ثابت نشسته، دوچرخه ثابت ایستاده (و دوچرخه ثابت ایستاده اسپینینگ باحالت دوچرخه‌های کورسی) تولید می‌شود. برخی از کاربردهای این دستگاه را با هم مرور می‌کنیم:

 

  • ایجاد تناسب اندام در کل بدن
  • فرم دادن به ماهیچه‌های پا
  • چربی‌سوزی
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی بدن
  • بهبود دستگاه تنفسی

دستگاه‌های اسکوات

اسکوات یا اسکات انواع مختلفی دارد. نوع قدیمی این دستگاه، ایستگاه اسکوات نامیده می‌شود. انواع جدید آن اما شامل دستگاه‌های اسکات استاندارد، هاک اسکات و پاور اسکات می‌شود. ویژگی‌های این دستگاه‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

 

  • اسکات استاندارد: دستگاه اسکات استاندارد حرکات اسکات با هالتر را برای شما شبیه‌سازی می‌کند. مزیت این دستگاه در این است که دیگر نیازی نیست نگران تعادل وزنه باشید. بنابراین این دستگاه درجه ایمنی بیشتری نسبت به اسکات با هالتر دارد. دستگاه اسکات استاندارد بیشترین فشار را بر ماهیچه‌های پا و فیله‌های کمر وارد می‌کند.

 

  • هاک اسکات: دستگاه هاک اسکات به هاک پا نیز شهرت دارد. این دستگاه موجب تقویت عضلات جلو ران در بخش داخلی و خارجی و عضله اشکی پا می‌شود. برای استفاده از این دستگاه مطمئن شوید که کمر کاملا به بخش اسفنجی دستگاه بچسبد و پاها نیز در حدود ۲۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

 

  • پاور اسکات: دستگاه پاور اسکات یک دستگاه اسکات حرفه‌ای است که عضلات بیشتری را درگیر از جمله این عضلات می‌توان به عضلات همسترینگ، فیله‌های کمر و عضلات چهار سر ران اشاره کرد. این دستگاه همچنین از این مزیت برخوردار است که دارای دو نوع حرکت از پشت و از جلو است

دستگاه نیمکت قابل تنظیم

نیمکت قابل تنظیم (Adjustable Bench) یکی از مهم‌ترین تجهیزات در باشگاه‌های بدنسازی است و شاید نیاز باشد که شما چند عدد از این دستگاه را برای باشگاه خود خریداری کنید. ویژگی این دستگاه در این است که می‌توانید آن را در حالت تخت و یا با شیب‌های مختلف تنظیم کنید. در تولید این دستگاه‌ها از پروفیل‌های فولادی قوی استفاده می‌شود و استحکام بالایی دارند. از این دستگاه برای انجام تمرینات گوناگون استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پرس نیمکت و تمرینات شکمی اشاره کرد.

 

پایه هالتر

هالتر یکی از تجهیزات پرکاربرد در باشگاه بدنسازی است. این وسیله در واقع یک میله بسیار مقاوم فولادی است که وزنه‌ها در دو سر آن نصب می‌شوند. دستگاهی شما می‌توانید میله‌های هالتر را روی آن قرار دهید، پایه هالتر (Barbell Stand) نام دارد.

 

دستگاه سیم‌کش دو طرفه

سیم‌کش دو طرفه یکی از تجهیزات مدرن باشگاه‌های بدنسازی است که به کراس اوور هم شهرت دارد. دستگاه سیم‌کش دو طرفه موجب تقویت عضلات شانه، پشت بازو و سینه می‌شود. تمرین با این دستگاه برای ورزشکاران مبتدی کمی سخت است و حتما باید بر اساس برنامه انجام شود.

 

دستگاه سیم کش زیر بغل

سیم کش زیر بغل (Lat Pulling Down) یک دستگاه عالی برای تقویت عضلات بالاتنه است. تمرین با این دستگاه با حرکات کتف همراه است و به دو صورت تمرین از جلو و از پشت قابل استفاده است. حرکت سیم زیر بغل از جلو و رو به پایین باعث تقویت عضلات شانه و سینه می‌شود. حرکت سیم کش زیر بغل از پشت نیز این عضلات را درگیر و تقویت می‌کند:

 

  • عضله پشتی بزرگ
  • ماهیچه ذوزنقه و گرد کوچک (ترس مینور)
  • ماهیچه پشت سرشانه (دلتوئید خلفی)
  • عضلات دوسر بازو (جلو بازو)
  • ماهیچه‌های ساعد
  • عضلات مرکزی (core)

 

میز پرس سینه 

این میز برای سه حالت تمرین است:

  • میز پرس سینه
  • میز بالا سینه
  • میز زیر سینه

طراحی این سه میز مثل هم است و یک قسمت برای قرار گیرفتن بدن است که از بالای زانو تا سر را در بر می گیرد و قسمت دیگر این میز ها دارای دو عدد پایه تعادل برای قرار گیری هالتر تعبیه شده است که در شکل های مختلف توسط شرکت تن آسا طراحی و تولید با استاندارهای جهانی ساخته می شوند.

 

دستگاه پشت بازو

یکی از تمرینات ورزشی که برای افزایش حجم و رشد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، حرکت پشت بازو است. عضلات در گیر در این تمرین بدنسازی عضله دوسر بازوها است که بسیاری از ورزشکاران جهت عضله‌سازی و افزایش کشش عضلات از این حرکت استفاده می‌کنند. بنابراین داشتن دستگاه پشت بازو در خانه و باشگاه ورزشی به دلیل اینکه فضایی کمی را اشغال می‌کند برای انجام حرکت‌های پایه، بسیار ضروری و کاربردی است.

 

دستگاه جلو بازو 

یکی از مهمترین اهداف ورزشکاران بدنسازی، قدرتمندسازی و فرم‌دهی مناسب عضلات جلو بازو است. در این راستا دستگاه‌های بدنسازی متعددی جهت تمرین جلو بازو وجود دارد که هر کدام از آنها روی نواحی مختلف عضلات بازوها تاثیرگذار خواهد بود. دستگاه جلو بازو از سری تجهیزات ورزشی و بدنسازی است که می‌توانید با اجرای تمرین بر روی این نوع دستگاه‌ها، باعث حجم‌دهی به عضلات جلو بازو خود شوید.

 

دستگاه جلو پا 

دستگاه جلو پا که به ماشین جلو ران هم مشهور است، ماشینی مخصوص برای تقویت عضلات در قسمت چهار سر ران است. تمرین با این دستگاه به علت اینکه بخش ساق و کف پا را  روی هوا مشغول می‌کند، یک نوع تمرین زنجیره باز است.

 

دستگاه پشت پا 

دستگاه پشت پا انواع مختلفی دارد که همگی به هدف تقویت عضلات پشت پا استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها را می‌توانید برای خانه یا سالن بدن سازی خود خریداری کنید. نحوه عملکرد دستگاه به این صورت است که عضله همسترینگ را که احتمال آسیب پذیری بالایی دارد را تقویت می‌کند.

 

دستگاه پرس سر شانه

یکی از دستگاه‌ها و تجهیزات بدنسازی در باشگاه، دستگاه پرس سرشانه است که یک دستگاه با مقاومت ثابت به حساب می‌آید. مقاومت ثابت در این دستگاه به معنا است که الگوی حرکتی در هنگام استفاده، ثابت بوده و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. در واقع ورزشکار نمی‌تواند حرکت وزنه را تغییر داده و آن را کنترل کند و تنها قدر به انجام حرکتی که دستگاه به او اجازه می‌دهد.

 

مجموعه دمبل‌ها  

مشهورترین و قدیمی‌ترین وسایل بدنسازی دمبل‌ها هستند. شما برای راه اندازی باشگاه بدنسازی به چند ست دمبل نیاز دارید. این دمبل‌ها از اوزان بسیار پایین تا حتی ۲۰۰ کیلوگرم را در سطوح حرفه‌ای پوشش می‌دهند. دمبل‌ها در اشکال مختلف و از متریال‌های گوناگون ساخته می‌شوند و نیز دارای دو نوع با وزن ثابت و دارای قابلیت تنظیم وزن هستند.

 

میله هالتر

هالتر یا میله هالتر یک میله بلند با وزنی در حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلو گرم است. این میله‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانید در دو سر آن‌ها وزنه‌های مختلفی را قرار دهید تا مجموعه وزن مورد نیاز خود را تنظیم کنید. هالترها عامل انجام حرکات ورزشی بسیار متنوعی هستند که هرکدام مجموعه‌ای از عضلات بدن را در نواحی مختلف تقویت می‌کنند. همچنین هرنوع تمرین با این وسیله ورزشی حتما باید با هماهنگی مربی انجام شود.

 

قفسه دمبل‌ها

همان‌طور که پیشتر گفتیم، دمبل‌ها از جمله تجهیزات ضروری برای تاسیس باشگاه بدنسازی هستند. از آن‌جا که تعداد دمبل‌ها در هر ست دمبل زیاد است، از قفسه دمبل‌ها (Dumbells Stand) برای حفظ نظم لوازم بدنسازی در باشگاه استفاده می‌شود. این قفسه‌ها از جنس فولاد و با جوشکاری‌ قوی‌ ساخته می‌شوند و توانایی تحمل وزن زیاد دمبل‌ها را دارند.

 

نکات راهنمای خرید تجهیزات بدنسازی

علاوه‌بر برند و آگاهی از کاربردهای تجهیزات بدنسازی در زمان خرید این تجهیزات باید به نکات دیگری نیز دقت کنیم. تناسب مجموعه تجهیزات با مساحت مکان باشگاه، خرید تجهیزات متناسب با ویژگی‌های بازار هدف و تطبیق‌پذیری تجهیزات با انواع تمرین‌های بدنسازی از جمله این موارد هستند. برخی از موارد مهم دیگر در این زمینه عبارتند از:

 

  • دقت در جنس و کیفیت ساخت تجهیزات
  • اطمینان یافتن نسبت به اورجینال بودن تجهیزات بدنسازی
  • مسایل ایمنی دستگاه‌های بدنسازی
  • نکات نگهداری و پاکیزگی دستگاه‌ها
  • راحتی در استفاده
  • طول عمر تجهیزات بدنسازی

 

خرید برترین تجهیزات باشگاه بدنسازی از تن آسا

تاسیس باشگاه بدنسازی یکی از کسب‌وکارهای سودآور است که علاقمندان به این ورزش می‌توانند برای این کار سرمایه‌گذاری و اقدام کنند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی باشگاه بدنسازی مرحله خرید تجهیزات مناسب برای باشگاه است.

ما برای خرید این دستگاه‌ها شرکت و را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تن آسا تامین کننده و تولید کننده انواع تجهیزات حرفه‌ای در ورزش بدنسازی و تناسب اندام است. شما می‌توانید برای خرید دستگاه‌هایی با بالاترین درجه کیفیت و قیمت رقابتی به سایت این مجموعه مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آیت تجهیزات و قیمت آن‌ها با مشاوران این مجموعه تماس برقرار کنید.

 

 

برای مشاهده نمونه باشگاه های تجهیز شده تن آسا کلیک کنید

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

6 نظر در “راهنمای جامع تاسیس باشگاه بدنسازی [هزینه ها + نمونه کار ]

  1. حسین کرمی گفت:

    چگونه می توانیم تسهیلات حمایتی برای مؤسسین باشگاه های ورزشی را دریافت کنیم؟

    1. تن آسا گفت:

      به آدرس https://corona-kara.mcls.gov.ir/ مراجعه کنید.

  2. علی گفت:

    خیلی کامل بود ممنون از مقاله خوبتون

    1. تن آسا گفت:

      متشکریم از دیدگاه شما.

  3. محمد بردبار گفت:

    آیا راهی هست بدون هزینه تبلیغات کنیم؟

    1. تن آسا گفت:

      آگهی داخل دیوار بزارید هم رایگان است هم پر بازدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *