مطالب آموزشی بدنسازی

آیا نقش بی سی ای ای در بدنسازی حیاتی است؟

آیا نقش بی سی ای ای در بدنسازی حیاتی است؟

نقش بی سی ای ای در بدنسازی

همیشه پرسیده می شود که به جز پودر پروتئین مکمل مورد بهتر چه چیزی است و چرا آن بهتر است؟ پاسخ بسیار واضح است و آن آمینو اسید های شاخه دار یا بی سی ای ای است. ‏بی سی ای ای از سه نوع آمینو اسید تشکیل شده است. لوسین، ایزولوسین و والین و علاقه به مصرف آنها به دو دلیل است:

 

اولین مورد نگهداری از ماهیچه ها است. در طول انجام تمرینات بدن ماهیچه ها را تخریب می کند و از آنها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و ماهیچه را به آمینواسید های تشکیل دهنده آن تجزیه می کند و از آنها به عنوان انرژی استفاده می کند. بنابراین با مصرف بی سی ای ای شما آن منبع انرژی را از خارج به بدن می دهید تا ماهیچه ها تخریب نشوند.

 

دلیل دوم سنتز پروتئین است ریکاوری و بازسازی بدن پس از تمرینات مهم است و ‏ بی سی ای ای باعث تحریک فرایند سنتز پروتئین می‌شود که در بیان ساده به این معنی است که بدن شما در حال ماهیچه سازی است به خاطر داشته باشید آمینو اسید ها واحد های تشکیل دهنده پروتئین هستند و پروتئین واحد های تشکیل دهنده ماهیچه بنابراین با مصرف بی سی ای ای به نگهداری ماهیچه ها در حین انجام تمرینات کمک می کنیم و همچنین به ماهیچه سازی پس از تمرینات کمک می کنیم.

 

 

بی سی ای ای در کدام ماده غذایی وجود دارد؟

BCAAها شامل سه اسید آمینه لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) هستند که در بسیاری از مواد غذایی پروتئینی یافت می‌شوند. به عنوان مثال، منابع خوبی از BCAAها شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سویا، لوبیا، بادام و بذرکدو است.

 

همچنین، مکمل‌های حاوی BCAA نیز در بازار موجود هستند که می‌توانند به عنوان یک جایگزین برای مصرف به صورت غذایی استفاده شوند. با این حال، همانطور که قبلاً گفته شد، قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا تغذیه خاصی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

 

بدن به چه مقدار بی سی ای ای نیاز دارد بر اساس وزن

مقدار BCAA مورد نیاز برای هر فرد بستگی به وزن، فعالیت‌های روزانه و سطح تمرینی او دارد. با این حال، براساس پژوهش‌های انجام شده، معمولاً به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 10-5 میلی‌گرم BCAA در روز توصیه می‌شود.

 

به عنوان مثال، برای یک فرد با وزن 70 کیلوگرم، مقدار توصیه شده BCAA می‌تواند بین 350 تا 700 میلی‌گرم در روز باشد. با این حال، برای فردی که به صورت فعال ورزش می‌کند، مصرف BCAA به میزان بیشتری نسبت به یک فرد غیرورزشکار توصیه می‌شود.

 

 

لازم به ذکر است که مصرف BCAA در حد توصیه شده به طور کلی برای بزرگسالان بدون مشکل ایمنی قابل تحمل است، اما همچنین مصرف بیش از حد ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند سردرد، اختلالات گوارشی و کاهش شدید آمینواسید‌های دیگر در بدن شود. در نتیجه، قبل از شروع هرگونه مصرف، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *