مطالب آموزشی بدنسازی

آیا میشه بدون رژیم لاغر شویم؟ فقط با 3 ترفند تضمینی

آیا میشه بدون رژیم لاغر شویم

در اینجا قصد داریم درمورد علت های مختلف چاقی صحبت کنیم تا متوجه شوید چگونه آیا میشه بدون رژیم لاغر شویم و همچنین علت چاقی افرادی که حتی غذای زیادی نمیخورند، چیست.

 

از آن جایی که همه با با اراده خودمان سر سفره می نشینیم و غذا میخوریم، ناخودآگاه این تصور در ما ایجاد می شود که ما باید برای لاغر کردن این اراده را کنترل کرده و غذا خوردنمان را کنترل کنیم تا بتوانیم لاغر شویم.

 

اما مسئله کلیدی ای که همه ما فراموش کردیم، این است که، چیزی که باعث می شود ما اراده کنیم و به سمت غذا برویم، دستورات مغز ماست. ما فراموش کردیم که این دستورات مغز به دنباله ی طبیعت مغز است.

 

اما چرا بعضی ها چاق می شوند؟

قرار است درباره این موضوع باهم صحبت کنیم. مشکل این جا بوجود می آید که طبیعت و دستورات مغز را خودمان بهم میزنیم و همین باعث چاق شدن ما می شود. در این مطلب ما سه موضوع وعلت چاقی افراد را ذکر میکنیم.

 

1) رژیم های غذایی محدود کننده:

این سبک رژیم ها بدن را در حالت قحطی قرار می دهند. طبق آزمایش های انجام شده بر روی افرادی که دچار حالت قحطی شده اند، به این موضوع دست یافتند که این افراد دچار دغدغه های غذایی و وسواس غذایی می شوند.

 

رژیم های غذایی

 

دوم اینکه متابولیسم این افراد نیز تغییر می کند. بدن برای اینکه خود را از حالت قحطی نجات دهد، متابولیسم خود را تغییر میدهد و به حداقل ترین حالت ممکن می رساند تا نیاز بدن را به کمترین حد ممکن خود برساند و انسان در قحطی جان سالم بدر ببرد. جالب تر از مسئله گفته شده، این است که این افراد حتی پس از خارج شدن از حالت قحطی، تغییرات ایجاد شده در بدن آنها باقی می ماند.یعنی، کمترین حد متابولیسم و سوخت و ساز در بدن این افراد باقی می ماند.

 

همینطور افراددی که دائما رژیم های محدود کننده می گیرند و بدن بمرور وارد حالت قحطی میشود و در حالت قحطی، چون متابولیسم به حداقل ترین حالت ممکن خود می رسد، در نتیجه کاهش وزنی رخ نمی دهد چرا که سوخت و ساز بدن به حداقل ترین حالت ممکن می رود. در نتیجه اینگونه رژیم ها در ابتدا لاغر کننده هستند اما به مرور تغییری در وزن ایجاد نمی کنند.

 

2) پرخوری های هیجانی:

همانطور که گفته شد، خوردن انسان تحت تاثیر مستقیم دستورات مغز است. این دستورات به چه صورت است؟

 

پرخوری

 

وقتی فردی دچار مشکلات روحی میشود، ترشح هورمون های آرامش بخش و شادی بخش در بدن دچار اختلال می شوند و در نتیجه، بدنبال این اتفاق بدن هر کاری می کند تا این اختلال را جبران و هورمون ها را ترشح کند. یکی از همین راه ها، خوردن است. وقتی فردی دچار مشکلات روحی است، مغز بصورت ناخودآگاه به بدن دستور میدهد که غذا بخورد تا در اثر خوردن غذا، کمبود هورمون ها جبران و هورمون ها تولید شوند.

 

دانستن این نکته خود بسیار به افراد برای جلوگیری از پرخوری هیجانی کمک می کند. کافیست از این پس بلافاصله پس از اینکه احساس گرسنگی کردید شروع به خوردن نکنید؛ ابتدا کمی مکث کنید و ببینید که آیا واقعا گرسنه هستید یا اینکه بدن برای تامین و تولید هورمون های لازم دستور خوردن می دهد. این حرکت خود یک قدم بسیار بزرگ در مسیر پیشگیری از چاقی است.

 

3) ضمیر ناخودآگاه و ناهوشیار:

ضمیر ناخودآگاه یک منبع قدرت بسیار بزرگ در انسان است. وقتی که ما در ناخودآگاه خودمان دائما به فکر غذا و غذا خوردن هستیم و همینطور نگران هستیم، بصورت ناخودآگاه مغز ما نسبت به غذا و غذا خوردن حساس می شود و هرچقدر این وسواس بیشتر شود، میل ما به غذا نیز بیشتر می شود. و همینطور، هرچقدر که این سرکوب بیشتر شود، میل ما بیشتر می شود. و میل ما که بیشتر شود، اشتهای ما بیشتر می شود و در واقع دچار یک سیکل معیوب می شویم و مدام تکرار خواهد شد و بدن مجدد به حالت قحطی وارد خواهد شد.

فکر غذا و غذا خوردن

 

بنابراین، دانستن همین مسئله نیز کمک کننده بزرگی در مسیر لاغر شدن است. با دانستن این اطلاعات از این به بعد سعی کنید افکار خود را کنترل کنید و بدون چالش و استرس به غذا فکر کنید تا از ورود به چرخه معیوب وسواس فکری درمورد غذا جلوگیری کنید.

 

فراموش نکنید همه مشکلاتی که در اینجا گفته شد، مشکلاتی هستند که طی سالیان برای شما بوجود آمده، بنابراین باید به خودتان زمان دهید، به مغزتان زمان دهید تا این تعادل هورمونی که از بین رفته، به مرور دوباره ایجاد شود و از زمانی که این تعادل مجددا ایجاد شود، شما مانند یک انسان لاغر زندگی خواهید کرد.

author-avatar

درباره تن آسا

فارغ‌التحصیل رشته‌ی تربیت‌بدنی و علاقه‌مند به نویسندگی و کمک به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در زمینه تناسب اندام را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *